Hoe kun je conservator in het Louvre worden?

Ik vroeg me af of je voor zo'n baan moet solliciteren of wordt je juist gekozen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor een dergelijke baan heb je een universitaire opleiding kunstgeschiedenis nodig en met een uitmuntend proefschrift hebben afgesloten.

Dan bestaat de mogelijkheid dat een museum jouw vraagt maar meestal moet men gewoon solliciteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het lijkt alsof je denkt dat een gewone universitaire studie moet worden afgesloten met een proefschrift. Dat is echter niet zo. Een gewone universitaire studie wordt afgesloten met het schrijven van een scriptie. Wie daarna nog promoveert -dat duurt meestal minstens vier jaar-, sluit zijn promotieonderzoek af met het schrijven van een proefschrift. Dat alles wordt ook gedaan aan een universiteit of in samenwerking met een universiteit, daar heb je gelijk in. Naar mijn idee zal overigens een starter op de arbeidsmarkt niet gevraagd worden door het Louvre; ik ga er van uit dat het Louvre graag sollicitanten ziet, die al een carrière hebben opgebouwd en over enige relevante werkervaring beschikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de afsluiting enkel met een scriptie komt men zeer zeker niet in aanmerking voor een baan als conservator in het Louvre, je zult dan echt gepromoveerd moeten zijn en dat kan alleen met een proefschrift zoals jij zelf al schrijft. Is het een middelmatig proefschrift zal men wel kunnen promoveren maar zal men niet in die toplaag terecht komen die men wil als conservator van een zo bekend museum, daar dient men een proefschrift voor te schrijven wat aangemerkt wordt als waardevol en uitmuntend, dan heeft men een kans dat men conservator kan worden van een belangrijk museum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou me niet verbazen dat de conservatoren van het Louvre ambtenaren zijn, omdat het een staatsmuseum is, maar dat weet ik niet. In El Prado in Madrid is dat wel zo, dat weet ik toevallig. Ongetwijfeld moet je een universitaire opleiding hebben, en dan hangt van de eisen af die ze zelf stellen of een proefschrift (een PhD, dus) een pré of een meerwaarde is.