Zijn er Nederlandse beschrijvingen van Irish crochet haakpatronen, motieven en zo ja: waar?

Er zijn gratis Engelse boeken te downloaden. Die heb ik al. Er zijn Engelse beschrijvingen te vinden op diverse sites. Die heb ik al.
Er zijn best veel YouTube video's. Die heb ik al.

Ik heb ook al veel gemaakt, maar het zou fijn zijn als er een Nederlandse beschrijving van de ingewikkelde patronen was.
Ik kan geen Nederlandse beschrijvingen vinden.
Maar misschien iemand wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet er mooi uit zeg! Ik vind in mijn archaïsche "het komplete handwerken" en "handwerkencyclopedie" alleen een korte beschrijving, geen uitgebreide patronen,.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een beschrijving van een patroon op een engelstalige website ziet,kun je dan niet op vertalen klikken of wordt het geheel dan niet goed genoeg vertaald?

Het beste antwoord

Er is inderdaad nauwelijks Nederlandstalig materiaal te vinden.
In de collectie van de Nederlandse bibliotheken vond ik 2 (oude)titels. Er wordt ook Iers haakwerk in besproken (inclusief patronen). Deze boeken zijn nog te leen via de plaatselijke bibliotheek. Het 1e boek is niet meer te koop. Het 2e boek uit 1985 is nog tweedehands te koop bij www.bol.com
Boek 1:
Reliëfpatronen haken : de complete gids voor 3D-haakwerk
Stitch collection textured crochet; Reliëfpatronen haken; De complete gids voor 3D-haakwerk
Auteurs: Helen Jordan, Lindsay Kaubi, Saskia Peeters, Helen Snaith

Taal: Nederlands
Uitgever: Kerkdriel : Librero, cop. 2009
Jaar: 2009
ISBN: 9789057645686
vert. uit het Engels: Saskia Peeters]
Met reg. - Vert. van: Stitch collection textured crochet. - London : Quarto, 2007.
Formaat: 96 p : ill , 21 cm
Recensie: Het eerste deel, 'Haakfeiten', biedt informatie over materialen, gereedschap en de techniek van verschillende steken in handige stap-voor-stap instructies. In het volgende deel staan allerlei verschillende soorten steken die op een of andere manier een reliëfontwerp of -patroon laten zien. Verschillende stijlen (zoals Iers en Arans) en variaties komen aan bod. Alle patronen zijn uitgeschreven en uitgetekend en voorzien van duidelijke kleurenfoto's waarin het patroon duidelijk te terug te vinden is. Het boekje is in een niet zo groot formaat en gebonden in een band met een spiraal binnen de rug, waardoor de pagina's goed plat blijven liggen. Het niveau loopt van gemiddeld tot zeer moeilijk

Nummer 2:

Kleurrijk haakwerk
Uitgever: M & P
Jaar: cop. 1985
ISBN: 9065900640 (9789065900647)

Recensie: Weer een Nederlandse uitgave van de bekende Ondori serie waarbij we opmerken dat het 'kleurrijk' van de titel slaat op de kleurenfoto's en niet op de 50 haakpatronen die alle in wit zijn uitgevoerd. De hoogste lof waarmede men haakwerk vaak beoordeelt is: "het lijkt wel kant" en dat is het geval met deze kleedjes: 'net kant'. Naast de klassieke vlinder-, druiven- en ster-patronen vindt men dan ook ananas- en Ierse kantmotieven en Breughel kant. Zoals altijd in deze serie zijn er van alle werkstukken beschrijvingen, werkschema's, basissteken. Voor de gevorderde haakster.