Hoe komt het dat in een cloisonné vaas de emaillepasta blijft zitten?

Ik weet hoe cloisonné gemaakt wordt. Er wordt met metaaldraad een tekening gemaakt op een ondergrond (meestal koper op koper). De vlakjes worden gevuld met emaillepasta. Het voorwerp gaat de oven in zodat de pasta vloeibaar wordt en de vlakjes mooi opvult. Later wordt het afgekoelde voorwerp geschuurd en gepolijst.

Maar cloisonné vaasjes zijn vaak erg bol (zie foto). Dus vraag ik me al jaren af: hoe komt het dat de warme pasta, die zacht genoeg wordt om mooi uit te vloeien, niet van de zij- en onderkant van zo'n bol vaasje druipt?
Anders geformuleerd: hoe kan het ondersteboven uitvloeien en toch blijven zitten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor zover ik weet (kom uit nest van velen die in de kunst hun geluk zochten en soms vonden ;)? Die gouden soort van 'strips' die daar eerst die vakjes aangeven op bv een vaas (zie je ook wel veel bij (crematie) urnen elk afzonderlijk gevuld met emaille-poeder in de gewenste kleuren. Daarna wordt de vaas verhit zodat het poeder smelt tot glas en die "gouden stripjes". voorkomen dan dat de verschillende emailless in elkaar overlopen. Zodra die verschillende emaillepoeders ongeveer hetzelfde smeltpunt hebben kan het voorwerp op deze manier in één keer van email voorzien worden. Maar dit is dus NIET steeds zo en zijn er meerder smeltpunten. Dan zal alles in fases verhit moeten worden: eerst het emaille met het hoogste smeltpunt. Aangezien email iets kan slinken bij het smelten, moet elke aparte cel vaak nog een tweede maal een laagje emai krijgen! Daarna is het nog polijsten en de vaas (ook de bolle modellen) is klaar ;) Heel proces dus, deels ook handwerk en daarom best nog prijzig ! Bron : eigen ervaring en op kunstacademie proces gezien Toegevoegd na 2 dagen: Kleine aanvulling alsnog en over de "lagen en smelpunt" is ook wel hier iets te lezen: http://www.enamellers.nl/tech42.php?a=emailleren Niet zo in detail maar alle beetjes maken dat mensen meer later weten over deze oude en fraaie techniek ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100