Waar komt het woord hoi vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een verbastering van het limburgse hooi wat weer een verbastering is van hallo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dat meer Brabants en iets van Haajuh?

Antwoorden (1)

Het komt waarschijnlijk van 'hiep hoi' of van 'ahoy':

"Eerst vooral als juichkreet: vnnl. hoy [1552; WNT Aanv.]; nnl. in hiep hoi [1947; WNT Aanv.], als groet pas 20e-eeuws, in Hoy natuurmensen, het Paaskamp is helaas weer achter de rug [1956; WNT Aanv.].
Misschien is hoi een variant van ho, → hé en dergelijke uitroepen. Het is ook heel goed mogelijk dat het een verkorting is van de uitroep → ahoi, al kan dat juist een uitbreiding van hoi zijn."