Hoe noem je iemand die een martelaar martelt?

Ik zou denken dat je dan een martelnemer bent (net als met gijzelaar - gijzelnemer).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar als je iemand gegijzeld hebt, neem je die mee, vandaar misschien dat als je een gijzelaar geizeld, dat je dan een geizelnemer bent. Ik denk dat je gewoon een martelaar bent als je iemand martelt, ookal is diegene die gemarteld wordt zelf een martelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitvoerder is beul.
Ontvanger is martelaar.

Het beste antwoord

Dat is een beul of de martelaar/folteraar. Mensen worden pas tot martelaar uitgeroepen na hun dood. Ten tijde van de marteling werden ze (iig door degene de de marteling beval, niet als martelaar gezien, eerder als tegenstander, dwarsligger, gevaarlijk persoon of wat dan ook.
Dus eigenlijk is degene die de marteling uitvoert ook de martelaar.
Net zoals men voor het woord gijzelnemer gebruikt werd, met ook van gijzelaar sprak als men de gijzelnemer bedoelde

Toegevoegd na 33 minuten:
dus eigenlijk martelaar en gemartelde
11 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-Min Het is beslist niet de martelaar. Dat is nu juist degene die gemarteld WORDT.
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/519/martelaar_gijzelaar/ Je ziet al hoe fout je antwoord is door de zin erna:
"Mensen worden pas tot martelaar uitgeroepen na hun dood."
Ah... dus de beul wordt pas na zijn dood als zodanig benoemt? "Dus eigenlijk is degene die de marteling uitvoert ook de martelaar."
Bron? "Net zoals men voor het woord gijzelnemer gebruikt werd, met ook van gijzelaar sprak als men de gijzelnemer bedoelde"
Dus eigenlijk beweer je nu dat een fout die inderdaad gemaakt wordt ook toepasbaar is op dit geval.
Doe het maar fout, want dat zijn we al gewend bij gijzelaar?!
https://www.taaltelefoon.be/gijzelaar-gijzelnemer-gegijzelde

Andere antwoorden (2)

Dat is een beul
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De martelaar word gemarteld door de gemartelde. Hoe krom dat ook klinkt. Oftewel de “beul” is de gemartelde. Deze worden komen uit het oud christendom.
Verder is het zo dat ze in de zin de gemartelde en martelaar zijn maar pas na de dood daadwerkelijk tot martelaar worden uitgeroepen door de (op dat moment levende) paus.
Een martelaar is iemand (die van origine vrijwillig) lijd onder een situatie zoals een geloof of het werk of overtuiging
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min
Nee
De martelaar wordt gemarteld door de beul.
Of
De gemartelde wordt gemarteld door de beul. Als je wil beweren dat de beul de gemartelde is zal je dat moeten bewijzen. Ik lees er niets van in je bronnen/links. Hier in ieder geval het bewijs TEGEN jouw stelling:
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/519/martelaar_gijzelaar/ "
Martelaar en gemartelde zijn niet volledig synoniem. Een martelaar is doorgaans iemand die wegens geloofsovertuigingen of gedachtegoed gemarteld en gedood is. Gemartelde heeft de algemenere betekenis 'iemand die gemarteld is of wordt'.
"