Hoe maak je een moodboard?

Ik moet een aantal moodboards maken over verschillende personen uit de historie (Mandela, Luther King, etc), maar ik heb verschillende inbeeldingen van wat nou precies een moodboard is.

Eigenlijk wat ik dus wil weten:

Wat zijn de regels bij een goed/professioneel moodboard, of hoe verbeter je een bestaand moodboard?

bijv: Mogen plaatjes wel of niet over elkaar heen? Staat het mooier als je alle plaatjes aan elkaar(strak naast elkaar) zet?
Hoe vul je lege ruimtes in? Etc.

Het betreft digitale moodboards (gemaakt via Photoshop, want dat is voor mij het makkelijkst) indien dat uitmaakt hiervoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Zijn niet echt regels voor. Tip: met Picasa kun je ze mooi maken, zit een functie in om meerdere plaatjes samen te voegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me dat je de plaatjes (en andere dingen; stukjes materiaal, voorwerpjes etc...) op zo'n manier moet rangschikken dat het past bij het onderwerp.
't Is maar net welke associaties zo'n onderwerp oproept. Misschien kun je nog wat met dit linkje:
http://www.scribd.com/doc/78936501/Negen-Tips-Voor-Een-Goed-Moodboard

Antwoorden (1)

Een moodboard lijkt op een collage maar is veel meer dan dat. Het is een visualisatie van een concept, idee, droom of gevoel. Een moodboard bestaat uit herkenbare elementen, maar suggereert ook nieuwe ideeën. Het schept een compleet beeld. Het wordt gebruikt voor het creëren van nieuwe collecties, de sfeer op je huwelijk, het ontwerpen van siertuinen, de inrichting van je huis.

TIP: Hier vindt u een overzicht van (gratis) websites en programma's waarmee u zelf moodboards kunt maken!

http://www.werkstudent.nl/nieuws/Top-10-moodboards--mindmaps/

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Een moodboard is een krachtig communicatiemiddel. Want beelden zijn veel effectiever dan woorden. Een moodboard is een totaalplaatje dat met woorden moeilijk kan worden samengevat. Je krijgt er meteen een gevoel bij. Door ideeën en dromen te visualiseren op een moodboard, maak je ze zichtbaar voor jezelf en voor anderen.

Hoe werkt een moodboard?

Maak je hoofd leeg. Haal je idee, concept of droom naar
boven. Probeer een paar minuten alleen daaraan te denken. Registreer welk emotie, kleur of vorm dat bij je oproept. Pak een stuk karton, hout of een prikbord. Ga op zoek naar plaatjes, foto’s en behang die jou aanspreken. Kant, servetjes en bladeren zijn ook prima, laat je fantasie de vrije loop. Je hoeft er niet bij stil te staan waarom het je aanspreekt. Knip of scheur ze uit en plak of prik ze op. Denk niet te lang na voordat je een item prikt of plakt. Go with the flow!

Je kunt meerdere moodboards maken. Zo kun je een bepaald idee bijvoorbeeld scherp afzetten tegen een ander - minder goed - idee.

Evelien, visagist: “Onlangs heb ik de make-up gedaan van een bekende zangeres. Het was voor de foto op de cover van haar nieuwe cd. Zij is een druk bezette vrouw, dus er was vooraf weinig tijd om proef te draaien, het moest in een keer goed. Voor deze opdracht heb ik eerst een moodboard gemaakt van mijn ontwerp - met een werktekening, de kleuren, de belichting en alle belangrijke details. Ik had onder andere pauwenveren, paperclips en vilt gebruikt. Daardoor werd het beeld compleet en de sfeer duidelijk. Het kiezen en aanbrengen van de make-up ging daarna vanzelf. Het is een mooi plaatje geworden.”

verder

http://www.springest.nl/artikelen/de-magie-van-moodboards
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
ik kan er me echt niets bij voorstellen, misschien moet je visueel ingesteld zijn voor zoiets?