Waarom liepen amfora/amphora toe in een punt? Wat was het nut hiervan?

Waartoe diende dat? Een platte onderkant is toch veel handiger.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Amphoras waren bedoeld voor het transporteren van goederen. De schepen in die tijd hadden geen mooie platte boden, maar een gebogen boeg. Door de vorm waren de Amphoras goed dicht op elkaar te stapelen te stapelen.

Een ander voordeel van deze vorm is dat een eventueel bezinksel verzameld wordt in het puntje van de kruik, en dat het zelfs bij bewegen niet snel opnieuw door de vloeistof wordt verspreid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is juist.
Kurk er op en dan kunnen de kruiken liggen.
Of in een rek, zoals je laat zien. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super, dank je wel! Dat ik daar zelf niet op gekomen ben...

Andere antwoorden (2)

Als ergens geen plaveisel ligt (en dat zal buiten de steden toen vaak het geval zijn geweest) kun je eenvoudig een klein putje graven waar je de amphora met zijn punt in kan steken.
Een platte bodem is alleen handig als je ook overal een vlakke, stenen ondergrond hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een puntbodem is handig als je er vloeistof in doet waar veel droesem of bezinksel in zit. Dit zijn vaste deeltjes die dan naar de bodem zakken, en zo makkelijk afgeschonken kunnen worden. Je laat de amfoor met inhoud enige tijd staan, en schenkt dan de bovenstaande vloeistof in een andere amfoor. De droesem of verontreiniging blijft achter.
in een fles met platte bodem is dat moeilijker