Wat overkwam Gerrit Komrij in zijn eerste huis in Portugal?

Ik zag in een documentaire dat zijn in zijn eerste huis in Portugal grote problemen had met de bevolking. Maar wat er daar gebeurde werd niet gezegd. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

In de bron staat:

Gerrit Komrij woonde sinds 1984 in Portugal. Eerst in een gehucht in het uiterste noorden (waar zijn roman Over de Bergen zich afspeelt), later, toen duidelijk werd dat Charles en Gerrit nimmer op warme gevoelens van de dorpsbewoners aldaar hoefden te rekenen, naar Vila Pouca da Beira, op een uurtje rijden van Coimbra. Hoewel Komrij bijna dertig jaar in Portugal doorbracht en enkele van zijn boeken ook in het Portugees zijn vertaald, is hij nooit door de Portugese lezers in de armen gesloten. Daar zal hij overigens niet rouwig om zijn geweest, want hij verhuisde niet naar Portugal om zich ook daar nog eens publiekelijk met van alles en nog wat te moeten bemoeien. De Portugese media waren dan ook spaarzaam met hun berichtgeving over Komrij's dood. Alleen de krant Diário de Notícias en de radiozender TSF besteedden noemenswaardige aandacht.

Diário de Notícias: "Gerrit Komrij verliet Nederland in 1984 en verhuisde naar Alvites in Portugal. In 1988 verhuisde hij opnieuw, deze keer naar Vila Pouca da Beira. Het dorp dat aanvankelijk schande sprak van de aanwezigheid van de schrijver en diens metgezel, sloot hen uiteindelijk in de armen als verloren zonen. Van zijn omvangrijke oeuvre is slechts een klein deel in het Portugees vertaald." De krant citeert Komrij over de Portugezen: "Ze leven in een soort permanente fantasie; ze geloven in niets écht en daarom nemen ze niets serieus."

Het lijkt me duidelijk dat de 'niet warme gevoelens' duiden op het feit dat de twee als twee mannen samen woonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het handig als je alle informatie meteen geeft? Misschien had hij niets met het geloof en wilde niet mee doen met de pastoors en had hij een hekel aan de adel en deed hij daar ook niet aan mee? Ik denk dat het homoseksueel zijn in 1984 in een minidorpje in Portugal veruit het grootste probleem was.

Andere antwoorden (1)

De bevolking vond het schandelijk dat Gerrit in Alvites woonde met zijn vriend. Blijkbaar waren ze gewoon openlijk homoseksueel en daar zijn ze nog niet overal aan gewend.