Ontbrekende belangrijke stukjes of onderdelen van een geheel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hiaat kan verschillende betekenissen hebben.
een opening bijvoorbeeld. hier meer voorbeelden
Hiaat kan verwijzen naar:

hiaat (leemte), iets dat ontbreekt, een leemte;
hiaat (taalkunde), een taalkundig begrip voor iets dat ontbreekt in een tekst;
hiaat (fonetiek), het botsen van twee klinkers;
hiaat (verkeerskunde), een tijd of afstand in de verkeerskunde;
hiaat (geologie), een tijdsinterval waaruit geen sedimenten bewaard zijn gebleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hiaat is een plaats waar iets ontbreekt, een "'gat".
Geen letterlijk gat (zoals je in de grond kunt graven) maar een figuurlijk gat. Bijv. een hiaat in je kennis, een kennistekort dus.

Of een hiaat in een wet: iets had in die wet moeten staan maar staat er niet in. Stel dat in de wet zou staan: 'binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid' maar dat nergens anders in die wet genoemd zou zijn wat die maximale snelheid is. Dan zou sprake zijn van een hiaat in die wet.
11 jaar geleden
Dit kan in verschillende begrippen gebruikt worden.
Als opening, leemte, gemis, lacune, gat, leegheid.

Synoniemen zijn:
gebrek, leegte, tekort, maar ook leemte, gemis, bres, gat, gleuf, holte, spleet.

Samengevat : een gat waar iets ontbreekt.