Mag je (nationale/internationale) quotes of oneliners gebruiken voor commerciele doeleinden (bijv. t-shirt)?

Of zijn er hieraan extra voorwaarden verbonden, zoals de vermelding van de naam van de gequote persoon.. of is dat niet altijd verplicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dat zal bijna nooit een probleem opleveren. En het zou kunnen zijn dat als je wèl de naam van de persoon erbij vermeldt, de kans juist wat groter wordt, dat je je moet verantwoorden.

Je hebt het zelf over quotes en oneliners en die zijn kort. Pas bij langere zinnen kan de bedenker aanspraak maken op een soort eigendomsrecht van die uitspraken. Oneliners kunnen in de meeste gevallen door iedereen gezegd zijn, en zijn niet uniek. Langere teksten wel, maar die passen meestal niet op een t-shirt.

Denk aan "doe ff normaal man" (Wilders), "effe dimmen" (Jan Marijnissen). Ook "Elk voordeel hep z'n nadeel!" zal mogelijk alleen problemen geven als Cruyff vermeld staat bij die quote, omdat hij zijn naam niet verbonden wil zien aan een bepaald product. Met de quote zelf zal hij geen problemen hebben, en hij zal ook nooit kunnen aantonen, dat hij hier enig nadeel van hep.

Bovendien zit er in dit soort commerciele reclame altijd een vorm van ironie. Zolang dat maar duidelijk is, is bijna alles toegestaan.