wat is de juiste vertaling van 'eiland van goud' in het latijn?

maak je dan gebruik van een genitivus?
ik weet dat eiland insula is, en goud aurum is. maar welke naamval en uitgang krijgt aurum dan als het congrueert?
a.u.b. geen google translate gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Insula auri ( gen. Aurum)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een eiland van goud; dus idd genitivus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de genitivus is de 2e naamval en maakt als zodanig geen onderscheid tussen materialen, bezittingen en wat dies meer zij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal wat je zegt. Normaal gesproken is het een genitivus possesivus(geeft het bezit van iets aan). Hier is het een speciaal soort genitivus: genitivus qualitatis. Het geeft een kenmerk aan (van het eiland).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je wil. Inderdaad is het makkelijk te onthouden als men zegt dat de genitivus een 'bezit' aanduidt . Is een kenmerk of een kwaliteit niet ook een soort bezit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen zeggen. Het gaat erom dat het een genitivus is. Het enige waar ik over twijfel is of insula een mannelijk woord is. Over het algemeen is -a vrouwelijk, maar het kan mannelijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geslacht van insula maakt hiervoor niet uit, mijn fout;)
Als je Eiland van Goud letterlijk vertaalt, krijg je Insula Auri (genitivus van aurum, 2e declinatie). Maar ik weet niet of dat idiomatisch goed is. Naar analogie van het Gouden Huis van Nero (Domus Aurea) zou je kunnen vertalen: Insula Aurea - met de vrouwelijke vorm van het adjectief (bijvoeglijk naamwoord) aureus.