Waar komen Joden oorspronkelijk vandaan?

Ze hebben van Jahweh (God) het land Israel gekregen. Ik ga ervan uit dat de Joden Egypte binnen zijn gehaald voor slavenij, maar vanuit wel land

12 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Abraham (vzmh) wordt volgens de joodse overlevering beschouwd als de stamvader van het volk Israël. Abraham (vzmh) was een nomade, die van Ur in het zuidwesten naar Haran in het noordwesten van Mesopotamië trok. Ur ligt in het huidige Irak; Mesopotamië lag grotendeels in het gebied dat nu Irak is. Daar gelastte God hem zijn land en familie te verlaten en in een ander land een eigen volk te stichten.

Volgens de traditie gehoorzaamde Abraham (vzmh) en vertrok met zijn hele familie en al zijn dienaren en vee naar het land van de Kanaänieten in West-Palestina. Daar bivakkeerde de groep in tenten, groef waterputten voor mensen en vee en trachtte de periodieke droogte te overleven. Wanneer dat moeilijk werd verhuisde men tijdelijk naar de Nijldelta in Egypte.

Volgens de joodse traditie sloot God met Abraham (vzmh) in Kanaän, het gebied dat we nu Levant noemen, dus rond de Jordaan, een plechtig en eeuwig verbond. Het teken daarvan was de besnijdenis. Deze gewoonte werd van vader op zoon doorgegeven. Nog altijd worden Joodse jongetjes op de achtste dag na hun geboorte tijdens een religieuze plechtigheid besneden.

Via Abrahams zoon, Isaak (vzmh), diens zoon Jakob (vzmh) en zijn twaalf zonen werd het geloof in God op het snel groeiende volk overgedragen. Jozef (vzmh), een van de zonen, werd onderkoning van Egypte, nadat hij aan het hof van de farao terecht was gekomen. Het joodse volk vestigde zich in Egypte. Daar zouden ze (volgens de traditie wederom) circa 400 jaar blijven. Dat eindigde met Mozes (vzmh).

Mozes (vzmh) werd opgevoed aan het hof van de toenmalige farao en leidde het volk Israël in opdracht van God het land Egypte uit, richting het gebied dat Abraham (vzmh) volgens de joodse traditie aangewezen had gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar alle waarschijnlijkheid komen de joden oorspronkelijk uit Judea. Judea is een gebied in het huidige Israël.

Na de Egyptisch Ballingschap veroverden de joden een groter gebied in het Midden-Oosten, een gebied dat nu bekend staat als Israël.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
History is veel en veel ouder dan de exodus vanuit Egypte.
Het begint eigenlijk al bij de farao Achnaton )Amenhotep IV, Echnaton of Akhenaten'.(1388 - 1351 v. Chr.)
Deze farao heeft na zijn aanstelling het hele godenstelsel aan de kant gezet om een 1-godsdienst te introduceren.

Deze godsdienst was voorheen een sekte met een kleine groep aanhangers. Dit gaf een schokgolf door de maatschappij. Om hervormingen te doen slagen heeft Achnaton zelfs een nieuwe hoofdstad laten bouwen waarbij het oude bestuursstelsel buitenspel werd gezet.
Na zijn dood (men weet niet onder welke omstandigheden; Egypte is in de tijd van zijn regime door meerdere rampen getroffen), werden de oude goden weer in ere hersteld. De nieuwe farao, die zeer jeugdig was op de troon geholpen. Dit was Toetanchamon. Ook hij stierf vrij jong. Waarschijnlijk zijn de overdadige grafschatten het gevolg van deze geschiedenis; ze wilden daarmee de goden weer gunstig stemmen.
De aanhangers van de 1-gods stelsel is daarna waarschijnlijk ondergronds gegaan. Je kan indenken dat ze niet echt populair waren. Deze sekte vormt vrijwel zeker de basis voor de Joden.

Zover nu bekend is waren de Joden waren dus geen slaven maar échte' Egyptenaren die hun godsdienst heimelijk praktiseerden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?