waarom staat er een meisje op schilderij de nachtwacht?

Je ziet op de schilderij de nachtwacht een meisje maar wat doet ze daar??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (1)

De schutters op de 'Nachtwacht' heten Kloveniers, naar de 'klover', een 16de-eeuws vuurwapen. Rembrandt verwerkte de symbolen van de Kloveniers op een natuurlijke manier: het meisje op de achtergrond draagt de belangrijkste bij zich. Zij is een soort mascotte. De klauwen van de kip (1) aan haar gordel verwijzen naar 'Clauweniers', Kloveniers. Het pistool (2) (achter de kip nog net zichtbaar) staat voor de klover. En in haar hand houdt zij de ceremoniële drinkhoorn van de Kloveniers (3). De schutter voor haar heeft een helm met eikenblad, een traditioneel Kloveniersmotief. Dat het hier om de Amsterdamse Kloveniers gaat, is te zien aan een subtiel detail. In de revers van de jas van de luitenant zijn de drie kruisjes van het wapen van Amsterdam te onderscheiden.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen vanaf een jaar of 6 werden in die tijd gekleed en behandeld als mini-volwassenen. Baby's werden stijf ingebakerd (omwikkeld met lappen, zodat ze zich niet konden bewegen), peuters en kleuters werden wel als kinderen gekleed en behandeld. Je ziet ook vaak dat jongetjes van die leeftijd een soort rok dragen. Zodra ze "groot" zijn, gaan ze een broek dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!!