Bestaat het woord eenklang? En zo ja waar komt het vandaan en wat betekent het.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het klemtoon op de verkeerde plaats staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Wáár staat de klemtoon volgens jou dan op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordfeud?

Antwoorden (1)

Eenklang is Oud-Nederlands voor unisoon. Tegenwoordig noemen we dat unisono: geen meerstemmigheid, maar één klank.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar heb je dat precies vandaan want als ik op jouw klink klink zie ik niet waar je de definitie vandaan hebt
Amadea
12 jaar geleden
Uit "Twaalf redeneeringen over nuttige muzikaale onderwerpen" van Jacob Wilhelm Lustig, uit het jaar 1756.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je exact aangeven waar dat staat misschien want als ik op jouw tekst zoek en google staat er maar 1 zoek resultaat en dat komt dan hier uit. en wanneer ik klik op de bijgevoegde link krijg ik enkel het woord te zien maar niet waar jij de uitleg vandaan hebt. alvast bedankt voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M. De Heer teleman noemt, in zyn intervallen-fyfteem, de Primçn, by voorbeeld, de klinken van onsFig. 1, grondklankenofgroóte Printen',
hier op volgen de eenklanken of unifoonen; с, c; ckrrnj, cKTMis enz; dan de kleine halve toonenч c, ckruis enz. (Fig. 44); door hem grootße Primen geheeren. Deeze laatfle bewoording is althans yerdraaglyker, dan die van overmaatige eenklang, door den Heer Scheibe, in zyne vcrhandeling van de muzikaale intervallen (Hamb. 1739)» pag. 17, ten qpzigt van kleine halve toonen-, bygebragt. Een interval is de ßem-vjydte, door twee toonen lefchreeven (*): Wat.nu geene ltym-wydte of tuflchenruimte vervangt, dat is geen interval. Twee toonen, die een'eenklang of Unifoon, in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar in dat stukje :)