Ik wil een verhaal schrijven maar krijg het niet op papier, hoe verhelp ik het?

Ik heb ideeën zat, maar ik krijg ze niet op papier. Het begin lukt goed. maar dan krijg ik mijn ideeën niet op papier. of het word al snel saai en een opsomming van gebeurtenissen. Help?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Misschien helpt het als je eerst een schema maakt met de hoofdlijnen van het verhaal.
Dus begin, midden, eind. Dan kan je dat gaan onderverdelen, en heb je zo de grote lijnen van je verhaal op papier. Dan heb je misschien een kader waarin je kunt schrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schrijf al je ideeen op en probeer er dan details omheen te verzinnen als je dat g edaan hebt kies je de leuke dingen uit en begin je je verhaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets moet beschrijven: begin bij de baksteen linksboven. Of bij een linkerteen. Ik weet niet precies hoe het mogelijk is, maar als je het zo aanpakt is de kans zeer, zeer groot dat je unieker schrijft dan wanneer je het over iets meer algemeens hebt. Op een bepaalde manier wordt je daarnaast gedwongen om je ergens echt in te verdiepen - het geeft een nieuwe 'flow' van interesse
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schreef zelf ook regelmatig en wat ik altijd doe is eerst een schema maken met alle ideeen en hoe je het wilt gaan doen. Als je dat hebt opgeschreven, is het wat overzichtelijker en kun je makkelijker aan de slag. Ga eerst kijken waarover je het wilt doen, en zet dan al je ideeen op een rijtje. Haal alle minder leuke ideeen eruit en kijk naar de selectie die je daaraan overhoud. Misschien passen dingen wel heel goed bij elkaar en zou komen er vanzelf hoofdstukken uit. Die hoofdstukken vormen dan vanzelf een verhaal. Zorg wel dat het goed in elkaar overloopt. Het moet niet te saai zijn. Lees het regelmatig even door, of laat een ander het lezen. Als je geen heel boek wilt, dan moet je een kleinere selectie maken van je ideeen en als dat niet lukt, kun je anderen om hulp vragen. In dat verhaal kun je ook al die ideeen verwerken, maar zorg wel dat ook dit weer in elkaar overloopt.
Veel suc6 ermee!!!