Hoe krijgen we meer jongeren (16 tot 30 jaar) naar musea?

Voor een schoolopdracht doe ik uitgebreid onderzoek over hoe we meer jongeren richting musea krijgen?

Graag zou ik jullie meningen/ideeën willen horen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Gratis bioscoopkaartjes weggeven?

Net als in veel andere landen musea gratis maken voor jongeren. En in Londen zie je bijvoorbeeld veel meer dan hier schoolklassen naar musea gaan, al van heel jonge kinderen. Die maken dan speurtochten en opdrachten en zo. Als je elk jaar met kinderen naar een museum gaat, en je leert ze te kijken naar wat ze mooi vinden en wat niet, dan wordt het gewoon en zullen ze later ook nog gaan. Verder meer interactieve dingen, met computers en doe-dingen. Rondleidingen speciaal voor jongeren.

Serious gaming in musea aanbieden.

Mijn voorganger heeft leuke tips. Wat dacht je van een avondopenstelling of nacht openstelling? Koppel dit aan een themafeest bij een café / bar / discotheek waarbij op vertoon van het kaartje eerste drankje gratis is. Van te voren een makkelijke lekkere hap voor een degelijke prijs in een eetcafe. Dat maakt het voor jongeren misschien een leuk alternatief voor een avond uit. En inderdaad, interactief is een goeie manier om de aandacht erbij te houden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een quiz of app die via de smartphone gratis te downloaden is. En via de smartphone te spelen is. Succes met je opdracht!!

Het eerste waar jongeren aan denken bij het horen van musea = stoffig en saai. Om het tegendeel te bewijzen zou er misschien meer reclame moeten komen over wat er nou eigenlijk precies te zien is in musea. Misschien moet zelfs de naam wel veranderd worden van bepaalde musea. Ik vind het zo suf klinken: rijksmuseum, mauritshuis of museum voor oudheden of volkenkunde...

Maak het intractiever. Als ik ( 30) door een museum loop mis ik dingen waar ik mee bezig kan zijn. Het is voor volwassenen alleen maar kijken en lezen. Ik zeg vaak dat ik ook een speurtocht wil hebben dan ben je meer gericht er me bezig. Geef me knopjes waar ik op kan drukken laat me mijn opgedane kennis testen... En meer opgeleid en geintresseerd personeel laten rondlopen waaraan je echte vragen kan stellen...

Misschien door te zorgen dat ze er meer met kunst in aanraking komen en merken dat het mooi en/of interessant kan zijn. Als je ergens mee in aanraking bent geweest en er wat vanaf weet, kun je het leuk en boeiend gaan vinden. Een schilderij is niet meer alleen maar een plaatje, als je weet waarom het op een bepaalde manier is gemaakt en als je er langer naar gekeken hebt en erover gepraat hebt. Zorg dus dat ze mooie dingen te zien krijgen (liefst op groot formaat, dat maakt indruk) en dat een enthousiast iemand er op een leuke, luchtige manier over vertelt. (in een les, workshop, cursus of rondleiding). Je kunt op op andere manieren laten ervaren dan alleen laten kijken en luisteren. Er zijn musea waar ook meer te doen is. Erg leuk is bijvoorbeeld het Escher-museum in Den Haag. Daar kun je naast kunst van Escher bekijken, ook allerlei dingetjes doen die met optische illusie te maken hebben. Enthousiasme wekken voor kunst dus. Ik denk trouwens wel dat er een groot verschil is tussen 16-jarigen en 30-jarigen wat dit betreft. Mijn interesse voor dit soort culturele dingen, was op mijn 16e nog niet erg groot. En als we met school naar een museum o.i.d gingen, kregen we zo'n demotiverend vragenlijstje om in te vullen :-\ Zoiets maakt het er niet leuker op. Later ben ik steeds enthousiaster geworden.

De voornaamste reden dat musea niet alleen voor pubers maar voor heel veel meer mensen niet aantrekkelijk zijn, is dat ze ook als kind niet gewend zijn musea te bezoeken. Het domweg niet 'geleerd' hebben als vrijetijdsbesteding dus. Mensen die als kind in veel verschillende interessante musea zijn geweest, zullen daar eenmaal de puberteit voorbij en zeker als ze zelf kinderen hebben weer gaan komen. Als ik naar mezelf kijk, is de voornaamste reden dat we bij lange na niet zo vaak musea bezoeken als ik eigenlijk zou willen : de prijs. Soms zijn ze erg duur, en je krijgt soms verrassend weinig waar voor je geld. Musea gratis maken, zoals op veel meer plekken van de wereld het geval is, en zonder 'museumjaarkaart-gedoe', zou de drempel kilometers verlagen. Jongeren onder de 20 lijkt me nog een zware dobber - die doelgroep is voor alle instanties een crime, omdat ze in de regel met weinig serieuze dingen bezig zijn - dus daarvoor zul je de boel gewoon met evenementen en feesten moeten opleuken. Maar goed, dan zijn ze wel IN het museum, maar komen ze niet voor de collectie. Wat niet alleen voor jongeren maar zeker ook voor kinderen en vergeet ook de volwassenen niet, ontzettend helpt, is als het museum een beetje interactief is. Oftewel : niet alleen maar plaatjes kijken en dingetjes achter glas en bordjes lezen (daarvoor koop ik wel een boek), maar ook echt dingen (replica's) kunnen uitproberen, aanraken voelen, ervaren en inleven. Dat mis ik in nog veel te veel musea. Kunstmusea zijn een hoofdstuk apart ; die doelgroep IS nu eenmaal beperkt, en er is geen enkele manier om dat leuker te maken. Mensen die hun kinderen opvoeden met kunst en oog voor schoonheid en cultuur zijn er wel, en ik durf niet te beweren dat je daar 123 veel meer bij krijgt. Speelse en toegankelijke aandacht voor kunst in de media lijkt me het enige dat je kunt doen aan deze kunstopvoeding / kunstontwikkeling. Maar ook daar is het cruciaal dat je geen veertig euro hoeft neer te leggen voor een paar toegangskaartjes. Kortom : voor iedereen : prijs en interactiviteit Speciaal voor jongeren : thema's , evenementen en feesten. (Waarbij het museum weinig meer dan een locatie is).

Ik denk dat kinderen op school moeten leren hoe ze naar kunst kunnen kijken, hoe ze echt kijken dus, leren analyseren en lezen wat een beeld (wellicht) wil zeggen. Dat ze leren zichzelf vragen te stellen over wat ze zien, of horen. En leren om daar antwoorden op te formuleren. Echt leren kijken dus (en luisteren). Net zoals je ook het alfabet moet leren kennen om een boek te kunnen lezen, zou je ook een 'kunstabet' aan moeten leren op school.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100