Waarom is het voor de buitenlanders .zo moeilijk om zich aan te passen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat je in een andere cultuur terecht bent gekomen. Als ik in Egypte zou gaan worden, zou ik het vreselijk moeilijk krijgen om me aan die cultuur aan te passen. Je moet je hele leven opnieuw ordenen. Toegevoegd na 1 uur: 'worden' moet uiteraard 'wonen' zijn en ik geef dit voorbeeld omdat ik regelmatig in dit land kom.

Ik vind "buitenlanders" wel erg algemeen. Ik ken vele buitenlanders die erg weinig moeite hebben met aanpassen. Waarschijnlijk wordt het moeilijker als de culturele afstand (niet te verwarren met de afstand in kilometers) groter is.

Omdat alles hier zo totaal anders is als "thuis". Probeer je voor te stellen, dat je middenin Tokyo staat. Duizenden mensen om je heen, maar jij steekt letterlijk met hoofd en schouders boven iedereen uit. Nergens een straatnaam of een aanwijsbord waar de metro gaat, als je probeert de weg te vragen, buigen ze hun hoofd naar voren, en wapperen giechelend met hun hand voor hun gezicht. Je hebt honger, maar ziet alleen maar dingen waarvan je niet weet hoe ze smaken, en ze eten in de restaurantjes allemaal met stokjes. Als je al met veel moeite iets eetbaars voor je hebt staan, krijg je nauwelijks meer dan een mespuntje per hapje naar binnen, en iedereen kijkt naar je, maar kijkt gelijk weer weg als je oogkontakt dreigt te maken. Om je heen zijn 10 km2 straten als deze, vol met mensen als deze, en niemand die je aanspreekt, aankijkt, of aanstalten maakt te helpen. Daarom dus. Nog een voorbeeld : je woont in een land, waar iedereen met ontbloot bovenlijf rondloopt en autorijdt ( en ook boodschappen doet, in de rij bij de kassa...) Jij wil maar één ding : alsjeblieft je t-shirt aan. Maar dan kijkt iedereen je aan alsof je een halve zool bent die nog niet tot tien kan tellen - áls ze al kijken....meestal wordt je volkomen genegeerd, of lopen ze snel langs je heen, alsof je stinkt en het besmettelijk is. Zo dus. En je bent hier niet altijd, omdat je hier gouden bergen denkt te vinden. Nee - "thuis" hebben ze voor je ogen je vrouw, je kinderen, je ouders en nog wat broers en zussen vermoord, en jij bent met een broer met de kleren die je aanhad gaan rennen, en hebt niet-te-beschrijven wat voor ontberingen meegemaakt om hier te komen, terwijl je broer inSpanje of Ierland beland is. Je wilt hier eigenlijk niet zijn, maar je moet wel. En het is heel moelijk om zó anders te zijn......

De Nederlandse cultuur is helemaal niet zo ingewikkeld. Daaraan aanpassen gaat best. We hebben niet zoveel verplichtingen in dit vrije land. Het probleem is juist dat wij Nederlanders dusdanig flexibel zijn (we spreken onze talen, eten buitenlands voedsel met graagte, verdiepen ons in het buitenland en buitenlanders en zijn zeer open naar iedereen) dat wij het ons moeilijk kunnen voorstellen dat buitenlanders zich niet aanpassen. Deze open-mind zoals door velen gebezigd is niet een standaard houding van veel buitenlanders. Dat is echt iets wat ze moeten leren. En..velen doen dat inmiddels. Met name sinds taal-onderwijs en inburgering verplicht is. Je hebt toch een basis nodig om je te kunnen aanpassen.

Het is anders dus onwennig..... Nederlanders die NET over de grens in Duitsland gaan wonen (lekker goedkoop) hebben ook al zo'n slechte naam, die integreren voor geen meter...... Anders dan in Duitsland normaal is, doen ze over het algemeen nergens aan mee, geen muziekvereniging, sport, vrijwilligerswerk of cultuur. Daarvoor rijden ze allemaal terug naar Nederland en integreren NIET. Nou is het verschil tussen de Duitse en Nederlandse cultuur vrijwel nihil, dus zo moeilijk is het niet.... en toch gebeurt het niet. Dus als het cultuurverschil nog groter is, is het nog veel moeilijker om je aan ons aan te passen. Maar dat 'eisen' we dus wel....terwijl we het zelf *niet* doen.....

"buitenlanders" is wat vaag, maar over het algemeen hebben aanpassingsproblemen te maken met gebrek aan motivatie. Of dat nu cultureel of door godsdienst of puur uit luiheid is bepaald maakt niet echt uit. De eerste barriere die genomen moet worden is de taal. Daarnaast is het een kwestie van mee doen aan de in het land geldende gebruiken. Als de wil daartoe ontbreekt dan vind er geen aanpassing plaats.

Misschien kan ik als "buitenlander" dat weten, ondanks dat ik niet uit zo een heel andere cultuur kom. Maar er komt ineens heel veel op je af als je je in het buitenland vestigd. Je moet alles zien eigen te maken. Werk zoeken, de taal leren, alle regelgeving zien te begrijpen. Goed beschouwd vind ik eigenlijk dat velen een groot applaus verdienen, want zo makkelik is dat niet. Je geeft een stuk van je vertrouwde leven op. Als je nou de afbeelding hieronder ziet, begrijp je misschien waarom niet idereen zin heeft om "zich aan te passen".

Allereerst is het de vraag of het wel waar is dat buitenlanders zich zo moeilijk aanpassen. Ik heb buren die er ook moeite mee hebben, en dat zijn Nederlanders. Ik ken zelf geen Indonesiërs die niet totaal geïntegreerd zijn (maar die zijn vaak al 3+ generaties hier). Ik denk dat het probleem dat de vraagsteller ziet begint dat deze "buitenlanders" zich nog steeds niet hier thuis voelen. Maar die asociale buren van mij zullen zich in mijn buurt ook niet thuisvoelen, en gedragen zich daarom expres overdreven anders.

Omdat er zoveel verandert.. Ze zijn alles kwijt en alles is nieuw!

Is dat zo? Er zijn heel veel mensen die daar helemaal niet zoveel moeite mee hebben, en er helemaal voor gaan om zo snel mogelijk de taal te leren, de gewoontes over te nemen en in te burgeren. De omgeving moet nieuwkomers in hun land ook een beetje de vrijheid gunnen om iets van hun cultuur en gewoontes te kunnen behouden, en dat te zien als een verrijking voor het land in plaats van er zich aan te storen. Tot slot geldt vaak: Hoe afwijkender het land van oorsprong, hoe lastiger het aanpassen is. Als de taal totaal anders is (ook in schrift!), het klimaat, de gewoontes, de religie, etc. Als je daarbij ook nog als vluchteling binnenkomt, heb je daarnaast ook nog het probleem van heimwee en het gemis van familie en vrienden. Dat staat ook een ontspannen houding ten opzichte van het nieuwe land in de weg. Probeer je maar eens te verplaatsen in zo'n situatie: Hoe snel zou jij je volkomen aanpassen als je in een land als bv China zou komen te wonen?

Onze taal Nederlands is zeer moeilijk voor allochtonen. Op m'n werk kan je leren en werken tegelijk en allochtonen krijgen die slecht in Nederlands zijn krijgt een opleiding van de ROC erbij. Ik zie m'n collega's echt blokken voor de Nederlandsen taal en dat ze het moeilijk vinden.

De vraag is veel te generaliserend! Mede daardoor worden problemen versterkt. Er zijn gelukkig héél veel buitenlanders die de moeilijkheden met aanpassen prima weten op te lossen!

niet elke buitenlander past zich moeilijk aan. Toegevoegd na 2 minuten: vraag het eens aan geert wilders

Omdat het voor een Nederlander ook moeilijk is om zich aan te passen in een ander land. Voor iedereen is een ander land vreemd en er is een andere taal, andere cultuur, wetgeving, normen & waarden, politiek, gewoontes etcetra. Het is anders dan je gewend bent en je moet je dan aanpassen aan anderen. Aangezien het 3 tot 5 jaar duurt voordat je een oude gewoonte hebt afgeleerd en een nieuwe daarvoor in de plaats hebt aangeleerd kan het zijn dat je een hoop moet veranderen en dat vinden mensen nou eenmaal moeilijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100