in het boek la Divina Commedia, wordt er een reis beschreven door de hel, vagevuur en de hemel. maar hoe beschrijft dante hoe hij in de hel komt ?

ik heb de anime versie gezien van het boek maar daar kon ik niet uit maken hoe hij eigenlijk in de hel terecht kwam,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wikipedia weet alles:

Op Goede Vrijdag van het jaar 1300 is Dante 35 jaar oud, "Op het midden van ons levenspad" (canto 1:1). Hij is verdwaald in een donker woud, dat een allegorie is voor een diepe persoonlijke crisis, en mogelijk voor het beramen van zelfmoord; in canto 13 worden de zelfmoordenaars gestraft in een woud. Hij wordt belaagd door wilde dieren, die symbool staan voor zijn zonden: een panter symboliseert de lust, een leeuw de hoogmoed en een wolvin de hebzucht. Hij wordt gered door zijn jeugdliefde Beatrice en Vergilius (canto 2), die hem de weg wijzen.

Vergilius en Dante betreden de hel door een poort met daarop een negenregelige spreuk, waarvan de laatste regel beroemd is geworden: "Laat varen alle hoop, gij die hier binnen treedt" (Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate; canto 3).

Hij verdwaalt dus in een donker woud, maar waarschijnlijk is dat te interpreteren als zijn zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ty man ;)

Andere antwoorden (1)

In het wereldbeeld van de Komedie is de aarde een bol, waarvan één halfrond bewoond is, en het andere bijna volledig bestaat uit zee. Jeruzalem is het middelpunt van het bewoonde halfrond.

Binnen in de aarde, onder het bewoonde deel, bevindt zich de hel: een trechtervormige grot, ontstaan toen God de opstandige engel Lucifer uit de hemel smeet. Dit alles moet hebben plaatsgevonden voor de schepping van de mens. Lucifer belandde precies midden in de aarde, en is dus in feite het centrum van het universum. De symboliek die hierin schuilt, is dat Lucifer het meest aardse wezen in het heelal is, en het verst verwijderd van de hemel.

De Louteringsberg bevindt zich midden in het zeehalfrond, diametraal tegenover Jeruzalem, en is gevormd uit de aarde die omhoogkwam bij het vormen van de hel. Dante bereikt de berg door dwars door de aarde te lopen/klimmen, door een soort tunnel met een ingang in het diepste punt van de hel. Om bij deze ingang te komen moet Dante over Lucifers harige lijf klimmen. Op de top van de Louteringsberg bevindt zich het aards paradijs, waaruit ooit Adam en Eva werden verdreven. Deze plaatsing is opvallend, aangezien het aards paradijs in de middeleeuwse traditie in het verre oosten werd geplaatst.

De hemel bestaat in Dantes visie uit een negental kringen of sferen rondom de aarde.