Als een land nieuw gevormd wordt, of onafhankelijk wordt, is een van de eerste dingen die men doet het ontwerpen van nationale symbolen. Dit is een wapen (schild), een vlag en een volkslied. Vooral een vlag heb je nodig om in het buitenland te laten zien dat je er bent. Denk maar aan schepen, die in andere landen komen of aan sportwedstrijden zoals EK of WK.

In Europa waren vroeger vele koninkrijken, hertogdommen en andere vorstendommen. Sinds de riddertijd hadden al deze vorsten een wapen. Het land, waar ze regeerden, nam dan vaak het wapen van de vorst aan als wapen van het land. In de meeste Europese landen werd dan een vlag verzonnen met de kleuren uit het wapen. Het wapen is vaak erg ingewikkeld, daarom koos men soms vlaggen met banen. Het ontwerp werd vaak gemaakt door een speciaal ingestelde commissie, maar soms ook door één persoon, een koning of president.

Sommige landen zijn ontstaan na een onafhankelijkheids-strijd. De strijders kiezen dan meestal al een vlag of vaandel om te laten zien dat ze niet tot het gewone leger behoren. Is het land eenmaal onafhankelijk, dan wordt die vlag, soms met kleine verandering, gekozen als landsvlag. Daarna wordt pas een wapen gekozen. Nederland koos zijn vlag al in 1572, lang voor het onafhankelijk werd. Hoe en wie die vlag gekozen heeft, weten we trouwens niet.

Sommige landen willen niets met het verleden te maken hebben. Zij kiezen gewoon een vlag met de kleuren die iets betekenen, zoals groen voor de vruchtbaarheid van het land, geel voor zijn rijkdom en rood voor de strijdlust om het land te verdedigen. Of zoals Finland: een blauw kruis (voor de vele meren) op een wit veld (voor de besneeuwde vlakten).

Een andere mogelijkheid is een prijsvraag. Als het onafhankelijk worden zonder strijd gaat, heeft men alle tijd om een vlag en wapen te verzinnen. Ze schrijven dan een prijsvraag uit. Een commissie kiest dan het winnende ontwerp. In Australië moest zo'n commissie uit meer dan 30.000 ontwerpen een vlag kiezen. Bij die ontwerpen waren vele vlaggen met kangoeroes en koala's, maar die zijn niet gekozen!

Er zijn een heleboel landen. En elk land heeft zijn eigen verhaal, hoe die aan zijn vlag is gekomen. Allemaal net iets anders. Al de verhalen kun je meestal wel terugvinden in vlaggenboeken. Die zijn meestal wel in te zien in openbare bibliotheken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon 'een ontwerper'. Misschien worden daar wedstrijden voor gehouden ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlaggen worden eigenlijk niet ontworpen, zoals postzegels of munten, maar ontstaan gewoon . Als je precies wilt weten hoe een bepaalde vlag is ontstaan, dan zit er niets anders op dan per land de geschiedenis en het ontstaan van die vlag te onderzoeken.

De Nederlandse vlag is ontstaan uit de heraldiek. Het is een afgeleide van het wapen van Willem van Oranje. De Amerikaanse vlag zou ontstaan zijn door een dame die naaister was, maar het is niet duidelijk of dat een broodje-aap-verhaal is. Er zijn geen duidelijke bronnen.

Meestal is het terug te voeren op wapenschilden. Ontstaan in pakweg de 12e eeuw. Al die legers bedachten een leuk kleurtje of een combinatie van kleuren voor hun schild, om te voorkomen dat ze hun eigen maatjes in de pan hakten.

Als het je interesseert: er is bijna oneindig veel informatie te vinden op het internet over vlaggen, wapenschilden, en heraldiek. Je kunt dagen rondsurfen.
Ik laat het bij 2 links. Je zult vast zelf verder komen ;-)