Enkele deur aan deur verkoop tips?

Ik heb sinds kort een baan waarin ik langs de deur bij mensen moet gaan om container reiniging aan te bieden. Natuurlijk vinden jullie dit allemaal irritant, maar ik verkoop nog niet erg veel terwijl mijn collega's dat wel doen en ik wil uiteraard niet mijn baan kwijtraken. Dus heeft iemand misschien nog enkele tips voor mij?

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik heb een filmpje gemaakt van hoe ik aan de deur sta. Je kan me niet zien maar misschien kan je iets opmerken aan wat ik tegen de mensen zeg. http://www.youtube.com/watch?v=GaYh6dz7r1w

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Ik wil wel proberen je wat tips te geven.
Kijk de mensen die opendoen altijd recht in de ogen. Glimlach en zeg wie je bent, en doe je aanbieding.
Wees overtuigd van je product.
Ik zou onmiddellijk een abonnement nemen. Die container schoonmaken is een vreselijk werk, dus als iemand dat voor een redelijk bedrag wil doen.

Glazenwassers komen ook zo aan hun klanten. Dat zijn ook van die nuttige beroepen waar mensen blij mee kunnen zijn.
Echt waar, ga er maar tegenaan, het moet lukken.
(en je moet leren tegen ""nee"" te kunnen, immers, er zijn duizend en een redenen waarom mensen niet willen. Geen geld, zelf doen, op dit moment wel iets anders aan het hoofd etc.).
Ik heb vroeger veel geenqueteerd. En ik vond het enig! Dat eerste contact maken aan de deur, wordt een sport.
Je hebt toch een hardstikke leuk aanbod!

Toegevoegd na 1 uur:
Vertel in je eerste zin, je naam, het bedrijf en je aanbod.
Vraag vervolgens: vindt u containerschoonmaken een leuk werkje? Probeer er een gesprekje van te maken.
Hebt u er tijd voor?
Ergert de lucht u wel eens, maar hebt u er toch geen tijd voor?
Als mensen erover praten, doe dan je aanbod.

Maar het kan ook in de eerste zin. Voor ... euro per maand maken we voor u de container schoon en bent u er vanaf.

-Oogcontact maken
-jezelf voorstellen. Je bent iemand van een goed bedrijf!
-interesse opwekken
-aanbod doen
-abonnement afsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank. Dat zijn hele goeie tips die ik zeker kan gebruiken. Ik zal het standaard verhaaltje even bovenaan neerzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het interesse opwekken ontbreekt. Ook zou ik mezelf gewoon voorstellen. Ik ben Piet Jansen van het containerreinigingsbedrijf. We zijn er om u van die lastige klus af te helpen. Vindt u het ook zo n vervelend werkje?
Ik ben al bezig met inplannen, zal ik voor u ook tijd inruimen?
Etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dat vond ik nou juist de mooie verkooptechniek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, ja, zo werkt dat. Of je nou Tupperware verkoopt, timeshares, reumadekens, telefoonabonnementen of containerreiniging, verkopen is jezelf verkopen.
Ineke heeft duidelijk ervaring. Dikke plus.

Andere antwoorden (10)

Als je collega's dat wel doen vraag deze dan om hulp... Anders kan je mogelijk een spiegelen wat doen hun anders... Kleding... Benadering... Uitleg... Etc.

Of is het gewoon niet je ding en lukt het daarom ook minder goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees beleefd en geef mensen korting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te kunnen verkopen heb je talent nodig, als je dat al van nature niet hebt, wordt je nooit een verkoper, ook niet met de beste tips!

Maar ik heb wel een tip voor je: Zoek z.s.m. een baan die wel bij jouw talenten past!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je benadering is niet goed ,je denkt dat het irritant is ,terwijl je moet denken ,ik help die mensen ,aan een schone container ,kom je daar niet los van ga wat anders doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei dat omdat de meeste mensen een niet al te positieve mening hebben over deur aan deur verkopers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zo zit je je zelf in de weg ; je bent de brenger van de goede boodschap, het nieuws en de aanbieding waarop ze zitten te wachten, waar ze eigenlijk niet zonder kunnen. Als jij dat over weet te brengen, luisteren ze echt wel.
Verkopen is een vak. Je moet er enige aanleg voor hebben, goed met mensen kunnen omgaan en iets hebben met de producten of diensten die je aanbiedt. In deze online cursus leer je wat er allemaal komt kijken bij het vak van verkoper. Over welke vaardigheden moet je beschikken? Wat moet je weten? Waar moet je op letten? Wat moet je doen? In welke volgorde? En hoe?

Kijk maar eens op deze site. Staan vast nuttige tips bij:
http://www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/verkopen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 7 van de Colportagewet luidt:

1.Een colporteur is verplicht bij de aanvang van handelingen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder d, aan degene die hij tot het sluiten van een overeenkomst tracht te bewegen, duidelijk mee te delen dat zulks zijn oogmerk is.

2.Een onderneming waarin of voor rekening waarvan een colporteur werkzaam is, is verplicht deze te doen handelen in overeenstemming met het eerste lid.

Een tip zou dus zijn om dit wetsartikel in tegenstelling tot alle colporteurs die ik vaak aan de deur krijg wel op te volgen.

Het idee achter deze tip is dat nietsvermoedende mensen die de deur open doen wellicht meer respect voor deze toch wel moeilijke baan kunnen opbrengen als je je inderdaad aan de daarvoor geldende wet houdt. Misschien dat dit leidt tot meer acceptatie en bereidheid te luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het inplannen en het verder gaan met het schoonmaken van containers is iets wat je baas graag wil. Maar je kunt in je verhaal niet net doen als of het verplicht is.
13 jaar geleden
Wat je ook verkoopt en aan wie je het ook verkoopt, uiteindelijk moet je JEZELF verkopen. Het product is wat het is, en dar heb je een invloed op en je mag er ook niet over liegen.

Draai VOORAL niet je verhaaltje af alsof je een doorgedraaide casetterecorder bent ; dan ben je bij voorbaat kansloos, en luisteren mensen niet eens naar wat je te bieden hebt. Breng je verhaal enthousiast, alsof je het ei van Columbus verkoopt, en mensen eigenlijk niet zonder zouden willen.

Houd geen lange monoloog, maar probeer een kort gesprekje aan te knopen, maakt niet eens uit waar over (al is de containerbusiness stof genoeg tot praten), en zorg dat ze JOU een leuke vent vinden, die ze het wel gunnen, met als gunstig bij-effect dat ze het hele jaar schone kliko's hebben.

Probeer ook te anticiperen op de mogelijke verweren die mensen kunnen hebben ; maar probeer ze daarmee wel op een vriendelijke manier de mond te snoeren, anders is het al snel agressieve verkoop (hoewel je daar niet per se wakker van hoeft te liggen). En spiegel dingen zo mooi mogelijk voor ; geen 6,50 euro per maand, maar slechts 75 cent per kliko (als het er twee zijn) per week. Daar ga je zelf natuurlijk niet een kwartier voor op je knieën liggen met de hogedrukreiniger en alle rotzooi die daar weer van afkomt. Die tijd kun je beter aan een nuttige klus besteden. Om nog maar niet te spreken van de walm die in de periode dat het niet vriest uit je Kliko kan komen en de hele tuin onaangenaam kan maken om te zitten.

Overdrijf desnoods, en probeer daarbij vakkundig / met kennis van zaken over te komen, hoe banaal 'vieze kliko's' als vakgebied ook mag lijken. Als JIJ er in gelooft (heeel belangrijk), gelooft je klant er ook in. En, nogmaals, als ze je dan een leuke vent vinden, verkoopt je product vanzelf. Al moet je nooit rekenen op een 100% hoor, maar opvoeren moet zeker kunnen lukken. Geloof in jezelf, dan gelooft je klant je ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de min is vanwege...???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja... Weer een min-naar, want het is een prima verhaal.
probeer niet opdringerig te zijn veel mensen hebben daar een hekel aan. of domme feiten op noemen een verkoper zij een keer tegen m'n pa 1/3 mensen heeft kanker dus uw vrouw waarschijnlijk ook ! dom zoiets zeg je toch niet !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's niet alleen dom, da's lomp.
Heb je filmpje bekeken.
In de eerste plaats: Praat duidelijker en niet te snel!!
Je klinkt zo gehaast en je bent bijna niet te verstaan.
Verder staan hierboven al zoveel tips dat ik er niets aan hoef toe te voegen.