hoe ontdek ik de schilder van een schilderij?

er staan wel afkortingen maar tot nu toe is het mij nog niet gelukt de schilder te achterhalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Tal van schilderijen hebben geen handtekening. Men moet ze dan aan een kunstenaar toeschrijven, er een auteurschap aan toekennen. Als dit onmogelijk is spreekt men van een anoniem kunstenaar en preciseert men de eeuw en de school (bijv.: Vlaamse school, XVIde eeuw). Vaak kan men echter toch een band met een kunstenaar vaststellen. De ene keer staat deze band vast en dan zegt men dat het werk ‘van’ of ‘door’ Rubens is. De andere keer is deze band minder zeker. Als een lichte twijfel blijft bestaan, zegt men dat het werk ‘toegeschreven’ wordt aan Rubens. Als men oordeelt dat het werk niet van de meester is, maar van één van zijn leerlingen, dan spreekt men van ‘het atelier van’ Rubens. Als men denkt dat de band minder strikt is, dat wil zeggen dat het schilderij dateert uit de periode van de meester en door hem geïnspireerd werd, maar toch niet van hem of van zijn atelier is, dan spreekt men van de ‘entourage van’ Rubens of nog van ‘een navolger’ van Rubens. Als het werk ten slotte dateert uit een periode na Rubens (en soms met een verschil van verschillende eeuwen) dan spreekt men van een schilderij ‘in de stijl van’ of ‘volgens de wijze van’, of nog ‘naar’.

Lees verder via de link.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een foto van de afkorting, en ga er mee naar een antiquair of veiling, misschien dat je zo verder komt (of een tip krijgt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk al op internet gezocht?Als het een oud doek is kun je kijken vanaf een bepaald jaar,gewoon alles nakijken bijvoorbeeld vanaf 1500 .Aan het doek kun je vaak zien hoe oud het is ,en je hebt de afkortingen.