Waarom is 'koken' het algemene woord voor eten bereiden?

Koken is maar een onderdeel van eten bereiden. Je hebt nog bakken, braden, grillen etc. Wie heeft bepaald dat we het 'koken' noemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

Onze voorouders aten rauwe spijzen toen zij nog barbaren waren. De kunst van het koken en het woord koken zijn uit het al eerder beschaafde Italië naar ons overgekomen. Het Italiaanse werkwoord is cuocere (naar het Latijn coquere). Via cocinare werd dat tenslotte koken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt het dichtste in de buurt van een etymologisch beredeneerd antwoord.

Andere antwoorden (7)

Koken komt van het woord Kookkunst.

Kookkunst is een culinaire aangelegenheid. Het woord "culinair" stamt af van het Latijnse woord culina, wat "de kookkunst" of "de keuken betreffende" betekent. Koken wordt dus enerzijds gezien als een kunst, een vak, een vorm van expressie en anderzijds is het een dagelijkse noodzakelijke bezigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat men het koken noemt omdat dat lange tijd en nu nog steeds de meest gebruikte manier was/is om voedsel te bereiden.

Met name in de middeleeuwen hadden de mensen buiten brood niet veel anders dan groenten en ander plantaardig voedsel en die kookten ze, al dan niet in de vorm van soep. Ik kan me zo voorstellen dat mensen dus meestal zeiden "ik ga koken", omdat dat ook echt was wat ze gingen doen en zo is het een algemeen woord voor voedselbereiding geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Ogierepier;

Dat heeft niets met afspraken of met eten bereiden zelf te maken, maar is gewoon in het taalgebruik zo gegroeid. En deels mogelijk overgenomen uit andere talen; in het Engels bij voorbeeld betekent 'to cook' bijvoorbeeld wel degelijk ook bakken, braden en grillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken komt van het woord keuken.
Cooking, Cuchina Kitchen.

Het is daarom het algemeen gebruikte woord voor alles wat met eten bereiden te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken is volgens velen een noodzakelijke vaardigheid; anderen zien er ook een kunstvorm in. Voor het uitoefenen van de kookkunst gebruikt men zgn. kooktechnieken. Het woord 'koken' is zowel een verzamelnaam voor alle manieren waarop voedsel bereid kan worden, als wel slechts één van de vele technieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm is dit niet precies hetzelfde verhaal als het eerste antwoord? Ik vraag naar de etymologie ik weet wel wat koken is, hoor.
koken (Lat. coquere)
Het woord is een onderdeel van ons taalgebruik en heeft verschillende betekenissen.
* van vloeistoffen; aan de kook brengen
* van spijzen; door verhitting in kokende vloeistof gaar maken
* figuurlijk; mijn bloed kookt
* bij uitbreiding: maaltijden bereiden; zij kookt goed, wie kookt er vanavond

Het hangt er dus van af in welke hoedanigheid en omstandigheid je het woord koken gebruikt. Wij hebben er dus ook de betekenis aan gegeven voor een totale bereiding (koken, bakken, braden) van een maaltijd. Het is zo gegroeid zou je kunnen zeggen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan nu het enige echte juiste antwoord, vanuit ons Diets natuurlijk.
Geen Latijn van doen, want koken en cultuur hadden we natuurlijk al lang voordat de Romeinen hier het vuur probeerden aan te steken, zich beroemen over van alles en nog wat waar ze geen sikkepit mee te maken hebben. Het zijn slechte copieerders, culturele koekoeksjongen. Geloof het niet dat ze hier cultuur brachten.

Komt ie: koken is de verkorte vorm van kolken. En dat is nu net wat het water doet bij koken: opborrelende beweging. Als je boos bent zeg je hetzelfde: ik kookte vanbinnen, dat kolkte daar nogal. Opborrelen en pruttelen: nu weten jullie ook direct vanwaar het woord kakken komt :-)