Wat is het verschil tussen een analogie en een metafoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
25.8K

Het beste antwoord

Een analogie is een vergelijking: het gaat om een andere, vergelijkbare situatie: situatie P, naar analogie van situatie q. Er zijn doorslaggevende parallellen.
Een metafoor kan een korte uitspraak zijn of een heel verhaal waarin iets 'beeldend' (beeldspraak) of overdrachtelijk wordt duidelijk gemaakt. Fabel-verhalen zijn vaak metaforen voor de manier waarop mensen met elkaar omgaan.
Het verschil mag je nu zelf destilleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die alterego;

Een analogie ie een nieuw of zelfbedacht begrip dat wordt gevormd om een bepaalde situatie te beschrijven. Een metafoor is een beschrijvend verhaal dat ter illustratie wordt gebruikt. Vraag is hier al eens gesteld.