waar is de y (spreek uit iekrek, dus niet ij) in het alfabet.

Waarom zit er geen y in het alfabet?

Toegevoegd na 14 minuten:
Hij zit niet in het alfabet want de ij in het alfabet heeft puntjes op de letter en de y niet. Zo word het ook op de basisschool onderwezen. Zie volgende afbeelding nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Schoonschrift.jpg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat de Y niet in het alfabet zit? je hebt op school toch wel het alfabet geleerd??

Het beste antwoord

De Y zit wel in het alfabet, als 25e letter. Na de X en voor de Z.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van het alfabet bestaat een nederlandse variant waarin de 25-ste letter de nederlandse ij is.
Méér en méér wordt de nederlandse variant van het alfabet vervangen door de angelsaksische uitvoering waarin de nederlandse ij niet voorkomt, daarentegen wel de y (i-grec).
Deze verschuiving in gebruik wordt vooral veroorzaakt door de toetsenborden van PC's en laptops die de angelsaksische variant aanhouden en meer aansluiten op het internationale gebruik ervan.