De meeste spreekwoorden zijn bekend van ouds her maar zijn er nog spreekwoorden bijgekomen in de laatste 50 jaar? Welke dan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Ik ben zo stoned als een garnaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dit lijken mij eerder gezegden dan spreekwoorden.
rose
13 jaar geleden
Daar moet ik op terugkomen, als ze meetellen, zijn het spreekwoorden. Maar eigenlijk moeten ze hun recht op die titel nog bewijzen. In mijn optiek worden citaten pas spreekwoorden als men (in het algemeen) niet meer weet wie of wat de bron was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn opinie zijn het noch spreekwoorden,noch gezegden,maar uitdrukkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, jullie hebben wel gelijk.
Ik geloof dat er geen nieuwe spreekwoorden bestaan.
Maar deze uitdrukkingen komen aardig in de richting.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert..

Toegevoegd na 7 minuten:
Veel hedendaagse spreekwoorden zijn een satire op oude wijsheden

Toegevoegd na 22 minuten:
in de sport zijn er nog veel :zie link

Toegevoegd na 21 uur:
Wie gevaren opzoekt heeft risico op een korter leven.
"Zwijnen op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
ken ik ook niet, kun je een voorbeeld geven?
rose
13 jaar geleden
Is er verschil tussen een spreuk en een spreekwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de functie van spreekwoorden en gezegden in de hedendaagse maatschappij een heel andere functie gekregen heeft : zijn ze absurd grappig....dat zijn ze dat...punt uit.
spreuk-spreekwoord-gezegde-citaten zijn allemaal verschillende boeken in mijn (Nederlandsche Taalschat) met als opschrift : Spreekwoorden zijn de wijsbegeerte des volks En deze?
Als het paard geen haver lust, dat het dan mijn kl*ten kust
Als de boer forellen plant, is hij niet bij zijn verstand
Wie zijn kruis krabt met een riek, eindigt vaak in de kliniek
Wie het zwijn voert met kaneel, is niet echt professioneel
Zwijnen op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan
Als de haan 's nachts lustig kraait, wordt zijn bakkes dichtgenaaid
Als de hond naar varkens ruikt, heeft hij vast een zeug misbruikt
Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij de gebuur
In mijn optiek worden citaten pas spreekwoorden als men (in het algemeen) niet meer weet wie of wat de bron was.

Daar is tijd voor nodig. Derhalve acht ik de kans op jonge spreekwoorden uitermate klein.

Wellicht zijn er wel spreekwoorden bijgekomen, de laatste vijftig jaar, maar dat weten we pas over enige tijd (ik maak het misschien niet meer mee).
rose