Is het woord 'neger' beledigend of algemeen aanvaard in het Nederlands

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is beledigend als jezelf niet zwart bent. Een zwart iemand mag de vreselijkste scheldwoorden gebruiken tegen andere zwarten.

Het zou aanvaard moeten zijn. Maar veel mensen vinden het nog steeds ''apart'' klinken doordat er in Amerika een negatieve lading aan dit woord is gegeven.

Ha, die Beestie; Zoals zo vaak is het meestal eerder de toon dan het woord zelf dat bepaalt of iets beledigend is. Dat 'neger' soms als beledigend wordt ervaren is in feite een vreemd iets, want het beschrijft eigenlijk alleen iemands huidskleur, 'niger' is Latijn voor 'zwart'. Het is net zo'n raar en vreemd om 'homo' of 'turk' als scheldwoord gebruiken. In mijn ogen is het dus niet altijd beledigend, maar daar zal zeker niet iedereen het mee eens zijn.

Deze vraag is al eerder gesteld en beantwoord. zie:

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/woord-neger...

In tegenstelling tot nikker is neger nooit negatief bedoeld geweest en het heeft in mijn oren dan ook geen andere waarde als blanke. Toch zeg ik liever zwarte omdat sommigen er wel een negatief gevoel bij hebben.

Veel volkomen onschuldige woorden hebben inmiddels een zeer negatieve associatie gekregen helaas. Neger is er een van, ik vind het woord neger een goede omschrijving van een ander ras. Vroeger zei mijn ex man( een neger) zei is blank,ik ben een neger, niks mis mee dus. Nu wel,helaas door alle negatieve benaderingen.

Als het woord neger niet word gebruikt scheldwoord dan moet dit aanvaard zijn in het Nederlands. Anders zou blanke ook beledigend kunnen uitpakken.

Ik gebruik het woord neger ook geregeld maar met een normale/vriendelijke toon. Het ligt maar aan de toon waarin je het woord noemt. Dat is hetzelfde als bij allochtoon. (wat inmiddels ook "verboden" is te gebruiken...") Mijn vrienden die donker van kleur zijn hebben er nooit wat van gezegd en gebruiken het woord ook.

Naar mijn idee is de benaming "zwarte" veel beledigender dan neger. Toch hebben ze beide dezelfde oorsprong. Neger is namelijk afgeleid van het Latijnse woord niger, wat zwart betekent. Maar hoe zwart is dat nou eigenlijk? De meesten zijn (licht- tot donker-)bruin getint, het komt maar zelden voor dat iemands huid zo donker is dat die wel zwart lijkt. Om niemand te kwetsen gebruik ik tegenwoordig maar de omschrijving "persoon met een donkere huidskleur".

wel jammer dat je geen negerzoenen meer heb in de supermarkt,alleen maar Zoenen.

Neger komt van negeren en is dus beledigend.

Het woord neger is in onze taal ten onrechte verworden tot wat vroeger het woord nikker betekende. Met negeren heeft het NIETS te maken. Ik vind het woord zwarte zelf denigrerend klinken. Alleen al het woord denigrerend...... Ik vind dat het vroegere model waarbij neger gebruikt wordt voor negroide mensen en nikker de denigrerende versie daarvan is voor iedereen begrijpelijker. Blanke klinkt ook beter dan witte, bleekgezicht enz. Door deze tendentieuze verschuivingen binnen de taal durf je haast niet eens meer de huidskleur of iemands afkomst te benoemen.......... De aanduiding Zwarte vind ik ook niet netjes en ik heb het dan maar over de gekleurde medemens, maar ja we hebben zelf ook een kleur (tje). Ik denk dat we er zelf teveel een drama van maken, als we op respectvolle wijze onze Afro-medemens aanspreken weet deze persoon heus wel in te voelen hoe dat bedoeld is en ook ik schrik soms enorm van de wijze waarop de gekleurde medemensen elkaar aanspreken.

Veel reacties beantwoorden de vraag of het terecht is als het woord neger als beledigend wordt gezien. Maar dat is de vraag niet. Heel veel mensen met donkere huidskleur ervaren de benaming 'neger' als minderwaardig. Waarom dat zo is, doet er niet zoveel toe. Het is daarmee een beledigend woord voor een grote groep mensen.

Het woord neger werd in eerste instantie vooral gebruikt om zwarte slaven aan te duiden en aan te spreken, daardoor is het tamelijk beledigend en kwetsend. Bovendien wordt het door mensen als beledigend ervaren, wat toch ook een maatstaf kan zijn, of in ieder geval mede bepalend is, voor het al dan niet beledigend zijn van een woord. Het is in het Nederlands wel een algemeen aanvaard woord, het staat gewoon in van Dale. Dat doet echter aan het beledigende niets af (kutwijf is ook algemeen aanvaard Nederlands).

Eigenlijk is het inconsequent; in Amerika hebben ze 'nigger' verboden, terwijl het Nederlandse equivalent daarvan eigenlijk 'nikker' is. Dat is echt beledigend. Neger is afgekort van negroïde; de term voor iemand met een donkere huidskleur (net als die van de blanken 'blank' of 'kaukasisch' is). Ik denk dat de meesten zich niet storen aan neger, zoals ook te zien in het onderstaande artikel. Toch doet men er iets voorzichtiger mee sinds de gebeurtenissen in de VS. Denk aan de verandering van (neger)zoenen. Lees verder in de bron.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neger#Connotatie

Het woord neger is in de loop van de tijd verworden tot een niet correcte uitdrukking. Heel raar, want ik weet me nog goed te herinneren dat het een normaal Nederlands woord was zonder bijbedoelingen. Maar heden ten dage heeft het een discriminerende lading.

Ze zeggen dat het beledigend is,maar waarom mag je het beestje niet bij zijn naam noemen?Je bent wat je bent...zo ben ik een kaaskop,so what?

Verbastering van negroide dus wat is het probleem? Neger is prima!

Beledigend. Denk maar eens aan die lekkere NEGERZOENEN!! Hierdoor is die naam ook veranderd naar Buys Zoenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100