waarom zeggen we twee uur geleden, en niet twee uren geleden?

twee seconden geleden, twee minuten geleden, twee dagen, weken, maanden geleden...
maar dan toch twee uur, twee jaar, beide als enkelvoud.
Hoe is de regel hiervoor?

itsme
13 jaar geleden
in: Taal
22.3K

Het beste antwoord

Grammaticaal gezien is het enigszins uitzonderlijk. Normaal gesproken staat in een combinatie van een telwoord (zoals twee) en een zelfstandig naamwoord dat een of andere tijd aanduidt (zoals minuut) het zelfstandig naamwoord in het meervoud. We zeggen dus: een paar seconden, twee minuten, zoveel maanden, hoeveel eeuwen.
Er is echter een categorie woordcombinaties waarbij dit niet opgaat. Het gaat hierbij om de woorden jaar, uur en kwartier, voorafgegaan door één van de bepaalde telwoorden twee, drie, vier, etc., of door een van de onbepaalde telwoorden hoeveel, zoveel en een paar.
In dergelijke combinaties blijft het tijdsaanduidend zelfstandig naamwoord in het enkelvoud staan. Voorbeelden: twee jaar, een paar jaar, hoeveel uur, drie kwartier. Woorden als enkele en vele vallen buiten bovengenoemde categorie; daarom is het enkele jaren en vele uren. (In regionaal taalgebruik spreekt men overigens ook wel van drie maand, maar drie maanden is standaardtaal.)
De combinatie twee jaren is wel mogelijk, maar alleen in bepaalde contexten. Als we bijvoorbeeld de nadruk willen leggen op een bepaalde (meestal als vervelend ervaren) tijdsduur, kunnen we zeggen: 'Hij heeft twee jaren onschuldig in de gevangenis gezeten'; dit is dan een stilistische keuze. En ook als er een bijvoeglijk naamwoord voor het zelfstandig naamwoord staat, volgt er een meervoud: 'Hij zat twee jaren in de gevangenis.'
Amadea
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
helder antwoord, bedankt

Andere antwoorden (1)

De tijdsaanduiding uur blijft (net als kwartier en jaar) in het enkelvoud na een bepaald hoofdtelwoord (behalve na beide) en na hoeveel, zoveel en een paar.

* vijf uur
* een paar uur

Na een onbepaald telwoord gebruiken we uren.

* honderden uren

Als er een bijvoeglijk naamwoord staat tussen het telwoord en uur, komt uur in het meervoud.

* Ik heb daar een paar mooie uren meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets aan toe te voegen +
itsme
13 jaar geleden
Dus het moet ook zijn twee minuut geleden, twee second geleden, twee week geleden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee;-)
Het is twee minuten geleden, twee seconden geleden en twee weken geleden;-)
itsme
13 jaar geleden
waarom is het dan twee minuten, maar twee uur. Dat was de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee minuut klinkt niet.
Net als twee uren geleden;-)
itsme
13 jaar geleden
Dus je hebt geen antwoord...