Wat is het vierde woordsoort in een rijtje Latijnse werkwoorden?

Ik ben het zelf even helemaal vergeten. Zoals do, dare, dedi, datum en amo, amare, amavi, amatum. In het Engels wordt het "sepine" genoemd maar wat hoe heet dit in het Nederlands? Het lijkt op een participium vorm maar die eindigt meestal in een rijtje gewoon op -us.

amo: 1e pers. praes. ind. | amare: inf. praes. ind. | amavi: 1e pers. perf. ind. | amatum: ??
*supine, niet sepine

een jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Volgens mij supinum.
Het supinum is een tak uit de Latijnse grammatica, een niet-finiete vorm van het werkwoord. Van het supinum is het participium perfecti passivi afgeleid: het supinum I is altijd gelijk aan de onzijdige vorm van het participium perfecti passivi. Het supinum komt ook in andere talen voor.
Er bestaan twee supina: het supinum I eindigt op -um en het supinum II op -u. Het supinum I treft men aan achter werkwoorden die beweging uitdrukken (venire, ire, mittere, currere, ambulare...). Het supinum I drukt het doel van de handeling uit.
Het supinum II treft men aan achter bijvoeglijke naamwoorden. Beide supina vertaalt men met 'om te' + infinitief.
Supinum wordt ook wel verbaal substantieve wijs genoemd.
SimonV
een jaar geleden
Maxdb
een jaar geleden
Ik was al aan het twijfelen.. Hier is geen andere benaming voor dan het supinum? Deze term komt me zelf helemaal niet bekend voor. Uitleg is duidelijk, bedankt.
SimonV
een jaar geleden
Supinum wordt ook wel verbaal substantieve wijs genoemd.