Is er een standaardwerk aan te bevelen met de belangrijkste taalkundige begrippen en concepten?

Is er een standaardwerk aan te bevelen met de belangrijkste taalkundige begrippen en concepten voor beginners uitgelegd? Of een tekst over hoe taalkundige artikelen in elkaar zitten met glosses en afkortingen enzovoorts?

een jaar geleden
in: Taal
tinus1969
een jaar geleden
Wikipedia geprobeerd?

Antwoorden (2)

Een standaardwerk over taal en schrijven is: Schrijfwijzer. Auteur: Jan Renkema.
Verschenen in 1979. En inmiddels is de geactualiseerde zesde editie verschenen in 2020.
617 pagina's. Uitg.. Boom.
ISBN 978 90 2440 968 6.
Het boek is bestemd voor o.a. studenten, secretaresses, journalisten, ambtenaren en schrijvers..
Het boek geeft ook toegang tot schrijfwijzer,.nl met:
- taaltips over veelvoorkomende fouten
- meer dan 1000 oefeningen voor zelfstudie
- video's
- het Verwarwoordenboek.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik vraag me af of dit is wat vraagsteller zoekt. Vraagsteller lijkt wetenschappelijke informatie te zoeken, geen praktische hulp.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969.De Schrijfwjjzer bevat zowel wetenschappelijke informatie als praktische hulp.
De auteur was zowel hoogleraar cultuurwetenschappen als hoogleraar tekstkwaliteit; en ook eindredacteur van het maandblad Onze Taal.
"Inleiding Nederlandse taalkunde" door Esther Ruigendijk.
Dit boek geeft een inleiding in de Nederlandse taalkunde. In dertien hoofdstukken introduceren de auteurs de belangrijkste taalkundige deelgebieden. Daarnaast bieden zij inkijkjes in verschillende taalkundige disciplines zoals psycholinguïstiek, historische taalkunde en taalverwerving.
SimonV
een jaar geleden