Is stoïcijns ongeveer hetzelfde als emotieloos zijn?

Mensen omschrijven mij als een stoïcijns persoon. Ik ben erg nuchter en heb nogal een droog karakter. In het algemeen praat ik best weinig en laat niet snel wat over mezelf los. Is dit dan te vergelijken met een emotieloos persoon?

een jaar geleden
in: Taal
3K
TurfGraver
een jaar geleden
Zo ongeveer.
Iemand zonder emoties, medeleven en/of zonder enige empathie. Iemand die het niets doet wat er is gebeurd. Die emoties onderdrukt of verbergt.
Rieneke1
een jaar geleden
Nee, dat hoeft zeker niet zo te zijn. Je kan zeker emoties hebben, maar je laat je niet door die emoties meeslepen. Je hebt wellicht een gelijkmatig karakter, en je winst je niet snel ergens over op. Daarnaast kan je introvert zijn. Dat alles zegt niet over het al dan niet ervaren van emoties. Maar dat zal je zelf toch ook wel weten?
Liveandlearn
een jaar geleden
In het stoïcisme worden emoties ervaren en vervolgens begrepen door middel van rationaliteit, zoals Teus terecht aangeeft. Emoties onderdrukken is niet waar het stoïcisme voor in het leven werd geroepen, alhoewel in de moderne tijd dit wel vaak zo wordt geïnterpreteerd. Als je mens bent heb je te maken met emoties. Hoe je omgaat met die emoties is per individu verschillend, het stoïcisme was een beweging dat zich richtte tot de rede van gebeurtenissen, zowel intern als extern. Zij omvatte de emotie middels filosofische, vaak praktische, verklaringen waardoor men deze de baas kon zijn. Dit heeft te maken met de verklaring en plaatsing van emoties onder een bepaalde noemer, en heeft dus niets te maken met het verschuilen of onderdrukken daarvan. Stoïcisme is dus de actieve beweging van een bepaalde manier van denken. Wat jij omschrijft zijn persoonlijke eigenschappen. Zoek eens op The Big 5 Persoonlijkheidstest op locatie. Deze geeft inzicht in jezelf. Het bevordert je zelfkennis.

Antwoorden (2)

Nee. Stoïcijns betekent: onaangedaan, onverstoorbaar bij pijn en andere moeilijkheden. Iemand die stoïcijns is heeft zeker wel emoties, maar hij laat zich daar niet door van de wijs brengen. De gevoelens worden onderdrukt of verborgen.
Amadea
een jaar geleden
Een Stoïcijn heeft zeker wel emoties. Walging, lust, verdriet, verliefdheid etc. Maar die gaan vaak samen met logica, rede. En worden daardoor geneutraliseerd, of verplaatst in de tijd.
Als er iemand in je omgeving plotseling overlijdt zal je als Stoïcijn zeggen: "Ik heb altijd al geweten dat hij/zij niet het eeuwige leven had. Het enige wat nieuw voor me is is het moment van overlijden".
een jaar geleden