Moet er wel of geen buigings-e in de zin 'Wij maken een uniek(e) fotocollage op canvasdoek'?

Ik vroeg mij af of de spelling van het bijvoeglijk naamwoord "uniek" in de zin "Wij maken een uniek fotocollage op canvasdoek op basis van jouw wensen," correct is? Sommige mensen zeggen dat het namelijk "Wij maken een unieke fotocollage op canvasdoek op basis van jouw wensen", dus unieke met een buigings-e moet zijn, omdat het bijvoeglijk naamwoord uniek refereert naar het zelfstandig naamwoord fotocollage (wat een de-woord is).

Maar ik denk dat "uniek" juist uiteindelijk refereert naar het zelfstandig naamwoord "canvasdoek" en dat is een het-woord, dus dan zou er geen buigings-e moeten zijn voor "uniek".

Wie kan mij het correcte antwoord geven?

2 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (3)

De fotocollage is uniek, het is een unieke fotocollage.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Als uniek(e) naar canvasdoek verwijst, zou je fotocollage kunnen weghalen, maar dan houd je 'uniek op canvasdoek' over en dat is onzin.
Het woord uniek heeft twee betekenissen. En dat is meteen de oplossing van de vraag.
Het hangt van de betekenis af of het uniek (zonder e) of unieke (met e) is.
1. Een unieke fotocollage. Betekent: een fotocollage waarvan geen tweede exemplaar bestaat. Voorbeeld (met een de woord): een unieke gelegenheid.
2. Een uniek fotocollage. Betekent: een fotocollage die onvergelijkelijk mooi, goed is. Voorbeeld (met een de woord): een uniek docent.
Bron: Van Dale
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Dus “de uniek koe” of “een uniek koe” is ook goed?
Inekez1
2 jaar geleden
-
De normale regel is unieke fotocollage (zie antwoord SimonV).
Er zijn inderdaad uitzonderingen. Een uniek docent is daarom wel goed. Maar uitzonderingen zijn uitzonderingen en kunnen dus niet lukraak op elk zelfstandig naamwoord, of in elke combinatie van bijvoeglijk naamwoord met zelfstandig naamwoord worden toegepast. Een uniek fotocollage is daarom NIET goed. Bovendien was de vraag niet of het uniek fotocollage of unieke fotocollage is. De vraag was of uniek(e) hoort bij fotocollage of bij canvasdoek.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Goed is: een unieke docent. En ook: een uniek docent. Betekenis: een voortreffelijk docent, een uitmuntend docent.
Goed is: een grote man + een groot man;
de muzikale leider + de muzikaal leider.
Het heeft te maken met taalafspraken en taalgevoel.
Een unieke koe is goed. Een uniek koe is misschien goed, maar het klinkt niet fraai en daarom zal niemand het gebruiken.
Bronnen: Van Dale; https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels
tinus1969
2 jaar geleden
Min, geen antwoord op de vraag (of unieke bij fotocollage of bij canvasdoek hoort).
SentWierda
2 jaar geleden
@inkez1 + tinus1969. De vraag is: wel of niet een buigings-e bij 'uniek'.
Die vraag is beantwoord.
Weliswaar een verrassend antwoord, maar een -onderbouwd- verrassend antwoord kan juist zijn.
Er komt een e achter het bijvoeglijk naamwoord als:
1. er een de-woord op volgt: de snelle auto, een mooie woning;
2. er een meervoud op volgt: snelle auto’s, mooie woningen, mooie huizen;
3. er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het, dit, dat, mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, jullie, hun of de bezitsvorm van een eigennaam: het mooie schilderij, dit brede kanaal, ons mooie huis, uw lekkere recept, hun oude autootje, Lisa’s kleine zusje.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen:
https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels

Fotocollage is een de-woord, dus ‘de unieke fotocollage’.
Als je twijfelt, kun je fotocollage vervangen door een ander de-woord, bijvoorbeeld ‘bloem’.
Je zegt ‘de unieke bloem’, en niet ‘de uniek bloem’.

Als je wilt dat “uniek" refereert naar het zelfstandig naamwoord "canvasdoek", dan zeg je “een fotocollage op een uniek canvasdoek”.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+ Als je wilt dat “uniek" refereert naar het zelfstandig naamwoord "canvasdoek", dan zeg je “een fotocollage op een uniek canvasdoek”.
Of als alternatief: "een uniek canvasdoek met fotocollage" Maar in feite is het inderdaad de fotocollage die uniek is. Die collage wordt dan waarschijnlijk geprint op gewoon standaard canvasdoek, mogelijk in een niet-standaard maat, maar ook dat is tegenwoordig niet meer uniek.