Hoe som je afkortingen met punten op?

Stel je somt een aantal dingen op die altijd met punten worden afgekort: E.U. V.N. Wat is dan de correcte manier om dit te doen? Normaal zou je een komma plaatsen lijkt me E.U., V.N., maar dat ziet er niet correct uit. Zou je dan maar geen afkortingen moeten gebruiken en gewoon Europese Unie, Verenigde Naties schrijven?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
Jaren geleden zijn alle punten in afkortingen van organisaties/instanties afgeschaft.
Het is dat ook al lange tijd: EU, VN, NAVO, ANWB, VPRO, Vinex, Riagg, ABN Amro.
De regel is: maximaal vier hoofdletters. Vanaf vijf letters zijn er een of meer kleine letters..

Het beste antwoord

E.U., V.N. "maar dat ziet er niet correct uit": ziet er goed uit.
Voluit schrijven heeft wel vaak het voordeel dat de tekst leesbaarder wordt.
Vaak laat je de punten ook weg.
Defensie.nl: “Samenwerken binnen de EU, NAVO en VN”
.
Onze Taal
De belangrijkste vuistregels voor de spelling van afkortingen zijn:
• schrijf afkortingen met kleine letters (cao, hbo, ggz), behalve als het om namen gaat (ANWB, VVD);
• gebruik geen punten in afkortingen als je ze letter voor letter uitspreekt (dus: tv en btw; je zegt immers ‘tee-vee’ en ‘bee-tee-wee’);
• gebruik wel punten als je de afkorting uitspreekt alsof het hele woord er staat (dus enz. en m.u.v.; je zegt immers ‘enzovoort’ en ‘met uitzondering van’).

VN en EU ‘mag’ je dus niet eens met punten schrijven.
Correctie: “E.U., V.N.”: ziet er dus wel goed uit wat de komma’s betreft, niet vanwege de punten.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
E.U., V.N. "maar dat ziet er niet correct uit": ziet er goed uit. VN en EU ‘mag’ je dus niet eens met punten schrijven. Ziet er dus niet goed uit!

Andere antwoorden (1)

EU en VN hoef je überhaupt niet met puntjes te schrijven.

De enige afkortingen die je wel met puntjes schrijft, zijn afkortingen die je altijd uitspreekt als volledige woorden. EU = [ee-uu], VN = [vee-en]

Maar m.u.v. spreek je nooit uit als [em-uu-vee] maar altijd als [met-uitzondering-van]. Ook enz. of bijv. spreek je altijd uit als [enzovoorts] en [bijvoorbeeld]. Het type afkortingen waarvoor je wel puntjes gebruikt zijn vrijwel nooit zelfstandige naamwoorden of namen en dus niet te gebruiken in een opsomming.

Uitzondering zou zijn bij afkortingen als Z.M. [Zijne Majesteit]. Daar zou je taalkundig een opsomming van kunnen maken, maar dat is dan weer niet zo respectvol. Beter gebruik je daar dan de volledige naam van het betreffende staatshoofd.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@Inekez1. De afkortingen H.M. en Z.M. worden vaak gebruikt voorafgaand aan scheepsnamen van de marine.