Moet verhindert in deze zin met een T geschreven worden? Mocht je verhindert zijn enz....?

Het is voor een uitnodiging, dus ik moet het wel goed hebben.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
26.3K
crispy
2 jaar geleden
De ziekte verhindert hem om te komen.
Door de ziekte is hij verhinderd.
In jouw geval: mocht je verhinderd zijn, graag een berichtje sturen. Met een d dus.

Antwoorden (2)

Het is: verhinderd. Dus met een d en niet een t.
Verhinderd zijn = door omstandigheden niet kunnen komen.
Bron: Van Dale.
Toegevoegd op 13 maart 2022 16:01: tekst
2 jaar geleden
Het gaat hierbij om een voltooid deelwoord, niet om een persoonsvorm. Door het gebruik van de hulpwerkwoorden 'mogen' en 'zijn' in de zin is de werkwoordsvorm van 'verhinderen' hier een voltooid deelwoord. Hulpwerkwoorden zijn er voor de 'hulp' aan het hoofdwerkwoord. Ze specificeren dus de betekenis van de werking van het hoofdwerkwoord. In 'jouw' zin is 'verhinderen' het hoofdwerkwoord.

Voltooid deelwoorden eindigen altijd op een 'd' behalve als dat niet zo is. Met deze vuistregel kom je al een heel eind! Voltooid deelwoorden eindigen alleen op een 't' als de STAM van een werkwoord eindigt op een van de medeklinkers in 't Kofschip. Over 't Kofschip lees je meer op https://nl.wikipedia.org/wiki/'t_Kofschip. De STAM van een werkwoord is het hele werkwoord minus de letters -EN aan het eind. De STAM van 'verhinderen' is dus 'verhinder'. De letter 'r' komt niet voor 't Kofschip, dus het voltooid deelwoord van het werkwoord 'verhinderen' eindigt op een 'd'.
Antoni
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
"Voltooid deelwoorden eindigen altijd op een 'd' behalve als dat niet zo is. "
... altijd, behalve als het niet zo is... Dat is inderdaad een handige vuistregel in het leven. ;-)
Antoni
2 jaar geleden
@Inekez1, er zijn nu eenmaal uitzonderingen, maar die zijn wat zeldzamer... Overigens geldt voor persoonsvormen de 'andere' vuistregel, vind ik: Persoonsvormen (met name in de tegenwoordige tijd enkelvoud) eindigen altijd op een 't' behalve als dat niet zo is. Zo kan je verschil maken tussen persoonsvormen en voltooid deelwoorden die hetzelfde klinken, zoals bijvoorbeeld 'verhindert' en 'verhinderd'.