Klopt deze zin: "Je zou ook kunnen stoppen om zo afkeurend naar me te kijken"?

Je zou ook kunnen stoppen om zo afkeurend naar me te kijken

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Pieterke
2 jaar geleden
Die zin klopt. Je zou het woordje om kunnen weglaten maar dat hoeft niet.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik denk dat je ‘om’ door ‘met’ moet vervangen.
amc
2 jaar geleden
Je stopt met iets 'om' iets anders te gaan doen...Het woordje 'om' is dus verkeerd gebruikt in jouw zin. Taalkundig is het beter om te stoppen 'met'. "Je zou ook kunnen stoppen met zo afkeurend te kijken naar mij".

Antwoorden (2)

De zin is goed, maar perfecter Nederlands is:
Je zou ook ermee kunnen stoppen zo afkeurend naar me te kijken.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Heb je een boek waarin werkwoorden en voorzetselcombinaties worden beschreven? Zo ja staat daarin iets over stoppen? "stoppen om" komt wel voor in een zin, maar dan heeft om meer de betekenis "omdat" , "met als reden"
We gingen stoppen om te roken, daarna reden we weer verder. Als je ergens mee stopt wordt volgens mij altijd "stoppen met" gebruikt. Zoals jij de zin herbouwt laat je blijken dat het volgens jou ook gaat om ergens mee stoppen (en niet stoppen om een reden). De zin zou dan dus fout zijn, althans als Amadea, tinus1969(reacties) en ik het juist hebben.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Ik heb geconstateerd dat de zin niet perfect Nederlands is. De zin zal zijn geschreven door iemand die niet vanaf de geboorte Nederlandstalig is opgegroeid. Dit blijkt met name uit het ontbreken van het woord -er-, dat door anderstaligen niet of vrijwel nooit wordt gebruikt maar dat door alle Nederlandstaligen frequent wordt gebruikt.
De zin is voor een niet-Nederlandstalige een goede zin. En het woord -om- zal zijn gebruikt omdat -om- ook wordt gebruikt in een standaardzin met -stoppen-, als: het is tijd om te stoppen (= het is tijd met stoppen te beginnen). Ik heb het vermoeden dat de vraagsteller een Engelstalige achtergrond heeft. En zoals Nederlandse taalwetenschappers steeds zeggen: de taal is in beweging. Niet alles wat vroeger fout was is nu fout. Vandaar mijn positieve antwoord..
LeonardN
2 jaar geleden
@SW "Ik heb geconstateerd dat de zin niet perfect Nederlands is."
Je stelt dat de zin goed is. Dat is de zin niet. Je misinformeert dus de vrager.
"De zin zal zijn geschreven.."
Aanname, ik ga ervanuit dat er zat moedertaalsprekers zijn van de Nederlandse taal die de fout niet zouden opmerken.
"anderstaligen niet of vrijwel nooit wordt gebruikt maar dat door alle Nederlandstaligen frequent wordt gebruikt."
Dat kan je niet afleiden door een enkele zin te bekijken.
"En het woord -om- "
Het is niet belangrijk waarom iemand een fout maakt, het is wel belangrijk om op die fout te wijzen als er naar gevraagd wordt. Als je alleen een andere zin maakt snapt de vrager nog niet wat er nu verkeerd was. "En zoals Nederlandse taalwetenschappers steeds zeggen: de taal is in beweging. Niet alles wat vroeger fout was is nu fout."
deflectie/drogredenering
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. De vraagsteller gebruikt -stoppen om- en daar gaat de discussie over. De vraagsteller had ook kunnen schrijven: -stoppen van-. Dus: Je zou ook kunnen stoppen van zo afkeurend naar me te kijken .
Is dat goed of is dat fout? Nogal wat Nederlanders gebruiken deze constructie. (In mijn omgeving - want het is afhankelijk van de regio.)
En drogredenering? Ik citeer Jan Renkema: 'Elke levende taal is voortdurend in beweging. Daarom lopen regels altijd een beetje achter de werkelijkheid aan.' (Bron: Schrijfwijzer)
Nee, dat is grammaticaal niet juist. Het werkwoord stoppen wordt in dit zinsverband gecombineerd met het bijvoeglijk naamwoord 'met'. Een synoniem voor stoppen is namelijk ophouden met iets. Je zegt ook niet "stoppen om te roken" (tenzij het bedoeld wordt in de betekenis dat er met een andere activiteit wordt gestopt om het mogelijk te maken te kunnen gaan roken), maar "stoppen met roken".

Beter geformuleerd Nederlands zou bijvoorbeeld zijn: "Je zou ook kunnen stoppen met het zo afkeurend naar mij te kijken".
. . .
Ach, ik bedoel natuurlijk Voorzetsel, in plaats van Bijvoeglijk naamwoord. ('t Is ook al zo lang geleden dat ik op school zat....)
Toegevoegd op 10 maart 2022 17:45: tekst
Amadea
2 jaar geleden
rose
2 jaar geleden
Moet dat niet 'ongrammaticaal' zijn, eigenlijk?
LeonardN
2 jaar geleden
+
Stoppen met roken.
Stoppen om de weg de vragen. Wellicht zou je nog kunnen beargumenteren dat de zin dus anders is dan menigeen hem opvat (hoewel dat dan ook geen fraaie zin is). Jan is met zijn huiswerk bezig, Piet is bezig met zijn acteerlessen en heeft iemand nodig die voor enige tijd afkeurend naar hem kijkt. Piet zegt dan tegen Jan: Je zou ook kunnen stoppen om zo afkeurend naar me te kijken. (Je zou ook kunnen stoppen met huiswerk, om straks afkeurend naar me te kijken.) Vergezocht, toch gevonden.
SimonV
2 jaar geleden
+ Ikzelf zou 'het' weglaten.