wat is het nu gevoelmatig of gevoelsmatig?

Google Chrome zegt gevoelmatig en goeie vraag (goede aanvulling trouwens) zegt gevoelsmatig (ik doe het ook nooit goed)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is dat ik weet dat het gevoelsmatig is, anders had ik gezegd dat je de aanbeveling van de spellingschecker van GV niet moet geloven, omdat die echte woorden niet kent en woorden die niet bestaan als alternatief aangeeft

Antwoorden (5)

gevoelsmatig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, gevoelsmatig zeg ik ook gevoelsmatig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, da's niet gevoelsmatig hoor, da's gewoon de enige juiste spelling. Bij gevoelmatig denk ik meer aan iets van matig gevoel ofzo..... Je krijgt er inderdaad een enkele hit op, maar alleen in enkele fora, en die barsten sowieso van de spelfouten.
Volgens mijn woordenboek is het gevoelsmatig.

Ook gevoelsmatig zeg ik dat het gevoelsmatig is.

Wat ik soms doe bij twijfel: typ beide mogelijkheden in in een zoekmachine. In dit geval is de score:

--  gevoelmatig: 250 hits
--  gevoelsmatig: 53154 hits

Dus ook bij "democratisch stemmen" kom ik uit op gevoelsmatig.
Cryofiel
13 jaar geleden
Gevoelsmatig, volgens de VanDale.
Vreemd dat de GV spellingcorrectie het woord niet kent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tussen-s is een verbindings-s tussen gevoel en matig. Het is dus gevoelsmatig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tussen-s is een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. Met deze vrije regel wordt tegemoetgekomen aan de uitspraak-verschillen tussen sprekers; er zijn veel woorden waarin de één wel een s zegt en de ander niet.
In de meeste gevallen kun je op je gehoor afgaan, maar als het tweede woorddeel met een s-klank begint (zoals in station(s)chef), is niet te horen of er één of twee s’en geschreven moeten worden. Er zijn dan twee mogelijkheden om achter de voorkeursvorm te komen:
maak een samentrekking of vervang het tweede deel door een woord dat niet met een s-klank begint.
Er zijn dus geen vaste regels te geven voor het wel of niet voorkomen van de tussen-s; wel zijn er enkele vuistregels. Wie toch nog twijfelt over de voorkeursvorm, kan heel goed internet laten beslissen: een zoekmachine kan zo vertellen welke vorm het gebruikelijkst is.
Er zijn ook een aantal patronen te zien in het gebruik van de tussen-s.
De meeste mensen gebruiken wel een tussen-s:
als het woord eindigt op -waardig, -waard, -gewijs, -halve;
als het eerste woorddeel eindigt op -heid, -ing of -teit;
als het eerste deel een mannelijke persoonsaanduiding is op -er, -eur, -ier of -aar en een meervoud op -s heeft;
als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat begint met be-, ge- of ver-.
De meeste mensen gebruiken geen tussen-s:
als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat niet verwijst naar een levend wezen en (ook) een meervoud heeft op -s;
als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat eindigt op -ier en geen persoon aanduidt;
als het eerste deel een werkwoordstam is;
als het woord eindigt op -schap (in de betekenis ‘hoedanigheid, het zijn van’;
als het eerste woorddeel een stof aanduidt en niet telbaar is.

Het zinsdeel -matig hoort voor mijn gevoel thuis in het rijtje -waardig tot -halve en daarom maak ik er gevoelsmatig van.
Amadea
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een tussen-s gebruiken als een woord eindigt op -waardig? Ik zeg anders eerbiedwaardig, zonder tussen-s. Ik spreek ook van luisterwaardige muziek. Aan de andere kant spreek ik dan wel weer van een lezenswaardig boek. Wat hebben we toch een moeilijke taal...