Hoe noem je het als een merknaam in volksmond een gebruikelijke "woord" wordt?

Ik ben het vergeten en kan het even niet zo één twee terug vinden.

Bijvoorbeeld in America als iemand zegt wat wil je drinken? Zeggen ze: Coke. Maar de persoon weet gewoon dat ze cola bedoelen en kan ook een ander merk cola serveren.

Dus een bedrijfsnaam of merknaam die op een gegeven moment een algemeen term wordt voor dat product of dienstverlening al is het van een ander bedrijf.

2 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Utrecht
2 jaar geleden
Je voorbeeld over Coke in Amerika (VS) is wat ongelukkig. Het maakt in de VS wel degelijk verschil of je Coke of Pepsi vraagt/krijgt. Coke is dus geen generieke productnaam.
Restaurants hebben óf Pepsi óf Coca Cola. Vraag je bij KFC om een Coke, krijg je als antwoord: Sorry, we have Pepsi. Is that OK?
Wat andere Nederlandse voorbeelden zijn: Maggie, Aspirine, Barbie, Chocomel, Dixi, Jacuzzi, Jeep, Kevlar, Kliko, Kruimeldief, Luxaflex, Plexiglas, Maxi-Cosi, Teflon, Trespa, Vaseline, Velux, Walkman, Wasserette, Viagra.
SentWierda
2 jaar geleden
@Utrecht. Prima reactie over de (onjuiste) toelichting bij de vraag. .

Het beste antwoord

gvrox
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet: generiek = een merknaam wordt in de omgangstaal een soortnaam.
Voorbeelden: aspirine, lycra, maggi, norit, perspex, skai, teflon, jeep, luxaflex., En: voedselbank, die eerst Voedselbank heette.
Bron: Van Dale, artikel: merknamen.
De variant waarbij een persoonsnaam wordt gebruikt als soortnaam (productnaam) heet: eponiem. Daar zijn honderden voorbeelden van, zoals: chesterfield, molière, praline, sandwich, maggi, diesel, bintje, casanova. boycot, begonia, dahlia, freesia, saxofoon.
Bron: o.a. Eponiemen woordenboek (Ewoud Sanders), uitg. Nijgh & Van Ditmar.
Er is ook een variant waarbij een aardrijkskundige naam wordt gebruikt als soortnaam: geoniem. Enkele van de honderden voorbeelden: labrador, jersey, walnoot, lommerd, fazant, bungalow, pils, magneet, bauxiet.
Bron: Geoniemen woordenboek (Ewoud Sanders), uitg. Nijgh & Van Ditmar.
Toegevoegd op 31 januari 2022 13:14: tekst