Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent het ijs is gebroken?

Ik kan de definitie niet concreet vinden . Het is mij iets te vaag . Ik hoorde bij het sbs6 programma ‘lang leve de liefde’ “tussen ons moet het ijs nog beetje breken”
Vroeger heb ik weleens begrepen dat dat te maken heeft met twee personen als cupido raak schiet , iets in die richting . Dus je kunt zeggen “het ijs moet nog beetje breken” “het ijs is gebroken” “breken van het ijs” . Kan iemand hier er concreet antwoord op geven en evt zeggen waarin het mee overeen komt met wat ik net zei en denk ?

2 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit spreekwoord wordt gebruikt wanneer er na een kille start een vriendelijk gesprek op gang komt. Eerst moeten moeilijkheden uit de weg worden geruimd en als die beletselen weg zijn kan de route prettig worden vervolgd. De oorsprong is het stuk breken van ijs door een schipper, waardoor het vaarwater open wordt en ook anderen kunnen volgen.
(Lees meer...)
Amadea
2 jaar geleden
Het spreekwoord -het ijs breken-/-het ijs is gebroken- heeft twee betekenissen.
1. Kernwoord bij de eerste betekenis is: onwennigheid. Het ijs is gebroken = de eerste koelheid, onzekerheid of verlegenheid is overwonnen. Bedoeld is de onwennigheid tussen twee mensen of groepen mensen, die er meestal is bij het eerste contact. Die onwennigheid kan verdwijnen door de tijd, of bijvoorbeeld overwonnen worden door een opmerking die goed valt.
2. Kernwoorden bij de tweede betekenis zijn: zwijgen doorbreken. Het ijs breken = een pijnlijk stilzwijgen doen ophouden door een noodzakelijk maar netelig gesprek te beginnen.
Bronnen: Van Dale Klare taal (m.b.t. 1). + Van Dale (m.b.t. 1 + 2).
Het verschil tussen 1. en 2. is de dikte van het ijs.
1. is dun ijs.
2. is dikker ijs.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 26 januari 2022 08:52: tekst
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding