Wat is in het Nederlands juist qua tijdsaanduiding: 08:00 of 08.00?

Wat is in het Nederlands juist qua tijdsaanduiding: 08:00 of 08.00? Of kun je beiden gebruiken om een tijd aan te geven? En moet er dan nog 'uur' achter, of 'u' ?

2 jaar geleden
in: Taal
13.5K
SentWierda
2 jaar geleden
@Reddie. Wel eens een krant gelezen? Een omroepblad gelezen? Een boek gelezen? En toen wel eens een dubbele punt tegengekomen?
Reddie
2 jaar geleden
Mijn TV doet het met een dubbele punt.
Mijn weerstation doet het met een dubbele punt.
Mijn computer doet het met een dubbele punt.
Mijn magnetron doet het met een dubbele punt.
Mijn nummermelder van de telefoon doet het met een dubbele punt.
Andere nummermelder van de telefoon doet het met een dubbele punt.
-- het is er een met een 12 uurs klok.
WeerOnLine doet het met een dubbele punt.
De conclusie lijkt me duidelijk.

Het beste antwoord

Beide is juist.
Maar gebruikelijk (een score van bijna 100%) is 08.00.
Het woord -uur- of de afkorting -u.- wordt alleen gebruikt als dit vanwege de leesbaarheid gewenst is.
In overzichten met tijdschema's (bijv. in omroepbladen) staat uitsluitend: 08.00.
N.B.1. De dubbele punt (08:00) is in opkomst onder invloed van de digitale tijdsaanduiding.
N.B.2. De dubbele punt wordt van oudsher gebruikt om de seconden aan te geven: 8.00:32 (= 32 seconden na 8.00 uur).
Bron: Schrijfwijzer.
Toegevoegd op 13 januari 2022 16:02: tekst
2 jaar geleden
Reddie
2 jaar geleden
Meneer schrijfwijzer heeft het dus FOUT
Mijn TV doet het met een dubbele punt.
Mijn weerstation doet het met een dubbele punt.
Mijn computer doet het met een dubbele punt.
Mijn magnetron doet het met een dubbele punt.
Mijn nummermelder van de telefoon doet het met een dubbele punt.
Andere nummermelder van de telefoon doet het met een dubbele punt.
-- het is er een met een 12 uurs klok.
WeerOnLine doet het met een dubbele punt.
SentWierda
2 jaar geleden
@Reddie. Altijd interessant als een niet-taalkundige het taalkundig beter denkt te weten dan een taalkundige met tientallen jaren ervaring.
In mijn antwoord staat dat het digitaal wel met dubbele punt is: 08:00. Maar in geschreven en gedrukte tekst wordt altijd 08.00 gebruikt.
De min onder mijn antwoord is niet onderbouwd.
Reddie
2 jaar geleden
Een tijdsaanduiding valt onder wetenschap, niet onder taal.
SentWierda
2 jaar geleden
@Reddie. Vraag: Hoe laat is het?
Antwoord: Wil je het juiste antwoord of het wetenschappelijke antwoord?
SentWierda
2 jaar geleden
Is er wel een wetenschappelijk antwoord?
Ja, als het om een tijdsduur gaat. Dan is 3.45,67 (drie minuten, 45 seconden en 67 honderdste seconde) in wetenschappelijke teksten: 3"45"67.
Bron: Schrijfwijzer.
SentWierda
2 jaar geleden
En dan nu perfect: 3'45"67. Resp.; apostrof/enkele aanhalingsteken + dubbele aanhalingsteken.
Dit is de wetenschappelijke schrijfwijze.

Andere antwoorden (3)

08:00 Wordt in mijn digitale tv gids gebruikt. Zelf gebruik ik ook altijd 8:00 i.p.v. 8.00 , omdat 8:00 vaak al aangeeft dat het om tijdsaanduiding gaat.
https://www.nu.nl/tvgids
Toegevoegd op 13 januari 2022 16:02: tekst
2 jaar geleden
Allebei goed volgens mij maar als het geen 24 uurs is, is het 08.00 of 20.00. Of je kunt er nog a.m bij schrijven of p.m
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Als er 20.00 uur genoteerd wordt is het vermelden van p.m. onnodig.
De notatie 08.00 uur heeft de voorkeur. Tussen de uren en de minuten staat een punt en daarna komt het woord uur voluit.

In technische en wetenschappelijke teksten staat in plaats van de punt vaak een dubbele punt. En als naast uren en minuten ook seconden worden vermeld, staat daar meestal ook een dubbele punt voor.
Amadea
2 jaar geleden
Reddie
2 jaar geleden
Mijn TV doet het met een dubbele punt.
Mijn weerstation doet het met een dubbele punt.
Mijn computer doet het met een dubbele punt.
Mijn magnetron doet het met een dubbele punt.
Mijn nummermelder van de telefoon doet het met een dubbele punt.
Andere nummermelder van de telefoon doet het met een dubbele punt.
-- het is er een met een 12 uurs klok.
WeerOnLine doet het met een dubbele punt.
SentWierda
2 jaar geleden
@Reddie. De wereld om je heen omvat niet alleen een magnetron, een nummermelder, een computer en andere digitale apparaten.
De wereld om je heen is een echte wereld, niet een digitale wereld.