is een vrouw wethouder of wethoudster?

Mag je in de gemeenteraad een vrouwelijke wethouder als wethoudster aanspreken?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Taal heeft als doel snel een boodschap over te brengen. De strijd om de geslachten (vooral het omzichtig noemen van beide geslachten, indien men het werkelijke geslacht niet kent) maakt de taal m.i. nodeloos traag en complex.
Dat zouden we niet moeten willen, naar mijn idee.

Antwoorden (3)

Mevrouw de wethouder, net als mevrouw de burgemeester.
2 jaar geleden
Wethouder is een wettelijke term. Evenals bijvoorbeeld burgemeester, rechter, minister, toezichthouder, controleur en nog een aantal. Ook in het niet-juridische spraakgebruik wordt daar zelden van afgeweken. Als je mw. de burgemeester aanspreekt met burgemeesteres zal men wat meewarig naar je kijken. Of mevrouw de rechtster zegt.
APK-keurjuffrouw klinkt ook wat ongewoon, nietwaar?
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Mooi antwoord. Maar.... controleuse is wel een bestaand woord..
Bron: Van Dale.
jc54
2 jaar geleden
Bij die APK-keurjuffrouw gaat het dubbel op. Algemene Periodieke Keuring - keurjuffrouw.
Algemene Periodieke Keuring juffrouw klinkt toch beter.
SentWierda
2 jaar geleden
@jc54. Het woord apk-keuring is de gebruikelijke en juiste term, in alle woordenboeken.
De verklaring -dubbel op- gaat niet op omdat taal dynamisch is.
Er zijn vele -dubbel op- benamingen en die zijn algemeen geaccepteerd.
Bron: Schrijfwijzer,
Wat aanspreken betreft: je spreekt een vrouwelijke wethouder niet aan als wedhoudster.

Wat de hoofdvraag betreft: als de beroepsnaam een vorm heeft waarvan de vrouwelijke pendant niet bestaat , wordt de mannelijke vorm gebruikt. Bijvoorbeeld: dokter, hoogleraar, minister, burgemeester.
Bij beroepsnamen eindigend op –houder (aandeelhouder, licentiehouder, rekeninghouder) kan deze voor vrouwen –houdster worden. Dus een vrouwelijke wethouder wordt vaak wethoudster genoemd.
Voorbeeld uit het AD: “Eerste Kamerlid Ronald Sörensen (PVV) is niet van plan zijn excuses aan te bieden aan de Rotterdamse PvdA-wethoudster Jantine Kriens.”
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
+
Een vrouwelijke wetenschapper is een wetenschapster.