Wanneer gebruik je nou ' " en ',?

Ik ben er altijd mee in de war. Wanneer gebruik je nou "....."
'....' en '.........,

2 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Lees eens bij https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/32066/gebruik-enkele-gebruik-dubbele-aanhalingstekens/

Antwoorden (1)

In het Nederlands wordt, in de situatties zoals jij ze aangeeft, altijd "..." gebruikt.
Dit zijn de aanhalingstekens, die je gebruikt om citaten aan te geven. Dat kunnen geciteerde hele zinnen zijn (Ik zei:"Ik hou niet van appeltaart,"). Maar het kan ook een deel van een citaat zijn (De directeur vond de ophef "nogal overdreven").
De apostrof (') is een leesteken en wordt in diverse situaties gebruikt, zoals:
1. meervoudsvormen van woorden, die eindigen op een klinker (bijv. baby, baby's);
2. bij een bezits-s bij woorden, die eindigen op een klinker (bijv. opa's boek);
3. bij een bezitsvorm met een naam die eindigt op een sis-klank (bijv. Alex' boek);
4. in cijfer- en letterwoorden (bijv. A4'tje);
5. om aan te geven dat er letters zijn weggelaten (bijv. 's morgens i.p.v. des morgens).
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
https://taaladvies.net/dubbele-of-enkele-aanhalingstekens-bij-een-citaat/
Inekez1
2 jaar geleden
-
Dit antwoord suggereert dat je bij een citaat altijd de dubbele aanhalingstekens zou moeten gebruiken. Dat is niet correct, je mag er ook voor kiezen om de enkele aanhalingstekens te gebruiken. Doe het wel consequent. Of maak onderscheid tussen dubbele " " voor een letterlijk citaat van een hele zin en enkele ' ' voor overige gevallen.