Wat betekent de zin één voor allen, allen voor één precies?

Wat betekent deze zin precies?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
20.9K

Antwoorden (2)

Het beroemde motto ‘alleen voor één en één voor allen’ komt oorspronkelijk van de drie musketiers. Deze roman werd geschreven door de Franse schrijver Alexandre Dumas. Het verhaal is niet beperkt gebleven tot een boek. Naast het boek is het verhaal ook meerdere malen verfilmd.
Tevens zijn er verschillende tekenfilms van gemaakt en is er in 2003 een musical uitgebracht.

Er is geen specifieke definitie toe te kennen aan dit motto. In verschillende bronnen wordt het in verband gebracht met saamhorigheid en vertrouwen.
Het gaat om een groep(je) mensen die samen grote hindernissen, ontberingen, verwondingen en verlies overwinnen om uiteindelijk één doel te bereiken.
Toegevoegd op 25 oktober 2021 14:13: tekst
Amadea
2 jaar geleden
Eén voor allen, allen voor één - is de strijdkreet van de Drie Musketiers. In het Frans: Un pour tous, tous pour un.
De Drie Musketiers is een achtdelige romanserie (Les trois mousquetaires) van de Franse schrijver Alexandre Dumas sr.; verschenen in 1844.
De betekenis: we strijden allen voor hetzelfde doel en we blijven elkaar trouw.
Bronnen: Van Dale, trefwoord: allen; Winkler Prins encyclopedie.