Wat is de Nederlandse taalkundige term voor zulke zinsdelen?

''de sinds 2015 in China wonende huisarts''
''het onlangs op aanraden van de Minister van Buitenlandse zaken gewijzigde voorstel''
''de met deze verschrikkelijke ziekte gepaard gaande symptomen''

Dus het tegenovergestelde van een bijvoeglijke bijzin. Daar heb je namelijk een betrekkelijk voornaamwoord voor nodig: ''de dierenarts (,) die sinds 2015 in China woont''

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Dit zijn geen zinsdelen. Er staat ook geen werkwoord in. Dit zijn lange uitbreidingen bij zelfstandige naamwoorden; woorden als w’wonend’ fungeren als bijvoeglijk naamwoord.
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus1969 Ik denk dat je de verkeerde definitie van een zinsdeel in je hoofd hebt.
https://taaladvies.net/taal/advies/term/112/zinsdeel/

Antwoorden (2)

Dat zijn beknopte bijvoeglijke bijzinnen. De bijvoeglijke bijzin bevat dan geen persoonsvorm maar een andere werkwoordsvorm.
.
Het verdient echter aanbeveling om tangconstructies te vermijden.

Dus niet schrijven
@ De sinds 1980 op dit adres wonende persoon is gepensioneerd
maar
@ De persoon die sinds 1980 op dit adres woont, is gepensioneerd.

Tangen zijn slecht voor de leesbaarheid.
.
Wikipedia geeft een voorbeeld van een beknopte bijvoeglijke bijzin:

De door de alcohol benevelde stamgast beging een stommiteit.
Toegevoegd op 26 juni 2021 13:54: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is de algemene term dus bijvoeglijk bijzin, maar deze specifieke soort wordt dan een ''tang'' genoemd? Dat is namelijk waar ik precies naar zocht, het precieze woordje voor deze soort, ZONDER betrekkelijk voornaamwoord. Dank!
Computoon
2 jaar geleden
Nee, de soort zin is een beknopte bijvoeglijke bijzin in de aangehaalde voorbeelden. De (ongewenste) tangconstructie kun je in allerlei zinnen tegenkomen. Voorbeeld:
De directie maakte na een overleg met de ondernemingsraad waarbij de gemoederen hoog opliepen de reorganisatie bekend.
Computoon
2 jaar geleden
Nee, de soort is beknopte bijvoeglijke bijzin. Tangconstructies kun je in allerlei zinnen tegenkomen (liever niet). Voorbeeld:
De directie maakte na langdurige onderhandelingssessies, waarbij de standpunten nogal uiteen bleken te lopen, de reorganisatie bekend. De "afstand" tussen "maakte" en "bekend" moet je echter zo klein mogelijk houden.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ah zo, ja ik had deze vraag niet hoeven stellen, het stond gewoon onderaan de wikipediapagina. Maar dan is het antwoord van Amadea hieronder dus niet correct, zij stelt de algemene term ''bijvoeglijke bijzin'' voor dus zonder ''beknopt''.
Dat worden bijvoeglijke bijzinnen genoemd. Ze hebben een bijvoeglijke bepaling in de vorm van een bijzin, die iets zegt over de gebruikte zelfstandige naamwoorden: de huisarts, het voorstel, de symptomen.
Amadea
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ah, dus toch gewoon bijvoeglijke bijzinnen. Ja, op wikipedia zag ik alleen voorbeelden met een betrekkelijk voornaamwoord. Dank!