Wat is het verschil tussen Ahnung en Idee in het Duits?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Ahnung is vermoeden van wat er gaat gebeuren. Idee is voorstel, inval. Als iemand mooie plannen maakt om iets uit te voeren maar jij kunt je geheel niet voorstellen wat dat dan gaat inhouden dan heb jij "keine Ahnung". In het Nederlands wordt dan ook wel gezegd dat je geen idee hebt, maar dat is niet hetzelfde als het Duitse Idee.
Amadea
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lastige in deze vraag is dat Ahnung en Idee niet een (1) bepaalde betekenis hebben. In het Duits heeft Ahnung twee betekenissen en Idee heeft vijf betekenissen.
Zowel een van de twee betekenissen van Ahung als een van de vijf betekenissen van Idee betekenen wel hetzelfde. Namelijk in de constructie: geen flauw idee/geen benul van iets hebben = keine Idee von etwas haben; von etwas keine (blasse) Ahnung haben.
Maar Ahnung en Idee hebben ook andere betekenissen en dan is er wel degelijk verschil.