Wanneer heeft een crisis zijn dieptepunt bereikt?

Op de website van RTL stond vandaag in een column, dat "de financiële crisis in Libanon een dieptepunt heeft bereikt". Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat het slechter gaat dan ooit met de economie. Maar had de schrijver dan niet moet schrijven dat de crisis zijn hoogtepunt heeft bereikt?

Picture for question
escape
2 jaar geleden
in: Taal
1.4K
ronron1212
2 jaar geleden
Het dieptepunt is het punt dat het daarna weer beter kan gaan.
Griffin
2 jaar geleden
Een dieptepunt is relatief, niemand die kan voorspellen dat het nog erger kan, ik vond de bodem al bereikt voor de explosie, maar het kon dus erger.

Antwoorden (2)

Of een crisis een nieuw dieptepunt of een nieuw hoogtepunt heeft bereikt, verandert niets aan de situatie.
Als een glas half vol is, of half leeg, verandert ook niets aan de inhoud.
Een nieuw dieptepunt in een crisis, is het slechts op dat moment, Een nieuw hoogtepunt in een crisis, is het meest slechte op dat moment.
2 jaar geleden
Een crisis heeft zijn dieptepunt bereikt, als deze niet nog slechter kan worden.
Onder dieptepunt wordt doorgaans het allerergste moment van iets bedoeld. Dat is hier hier geval.
Onder hoogtepunt wordt doorgaans een climax bedoeld. Dat is hier ook het geval, maar aangezien de context negatief is kan beter van een dieptepunt gesproken worden.
SimonV