Retorische vraag
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger (toehoorder, lezer) zich aangesproken voelt en instemt met wat de zender (spreker, schrijver) suggereert. Een retorische vraag heeft de woordvolgorde van een vraag maar de intonatie van een mededelende zin.

Dominee: "En zijn wij niet allen zondaars?"
Leraar: "Je wilt toch later goed verdienen?"
Waar is de gulle lach op heden gebleven, meneer Sonneberg, dat vraag ik U af.
(uit een sketch van Simon Carmiggelt, uitgevoerd door Wim Sonneveld).
Waarom snapt niemand dat ik soms retorische vragen stel?
(door Bill Gates gebruikt op internetfora.)

Een retorische vraag kan miscommunicatie opleveren als de toehoorder (lezer) de bedoeling er van niet begrijpt, zich dus niet aangesproken voelt en de vraag toch probeert te interpreteren. De retorische vraag is immers een algemeen aanvaard veronderstelde stelling, dienend ter illustratie van een argument of een redenatie. In minder ingewikkelde bewoordingen is een retorische vraag een vraag waarin het antwoord op precies dezelfde vraag is verwerkt en dus geen antwoord meer behoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Waarom snapt niemand dat ik soms retorische vragen stel?

(Eerder gebruikt door Bill Gates)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat wil je echt weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet zo dat je dat zelf wel weet?
rose
13 jaar geleden
je ziet een bekende achter de kassa zitten waarvan je weet dat die er al jaren werkt en dan vraagt

he werk je nog steeds hier bij de ah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat nou weer voor vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is nogal een domme vraag - vind je zelf ook niet?

Oftewel : het antwoord zit al in de vraag....

Je bent nogal dom als je dit doet, maar dat had je vast zelf ook al bedacht, hè??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"hoe gaat het met je? "
Waarom moet ik alles allen doen (gesteld door iemand die niets uit handen kan geven)
Waarom begrijpt niemand me
13 jaar geleden
Een retorische vraag heeft de woordvolgorde van een vraag maar de intonatie van een mededelende zin. Er wordt dus helemaal geen antwoord verwacht.

Maar vooruit, hier wat voorbeelden:

"Je verwacht toch niet echt dat ik dat ga uitleggen, of wel soms?"
"Zijn we niet allemaal trots op het resultaat?"
"Vind je dit schilderij ook niet prachtig?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar een wedstrijd van Oranje uitgezonden door SBS6 en dan met name de interviews die Hans Kraaij Jr. afneemt, dan hoor je de ene retorische vraag naar de ander. Vragen die door de vraagsteller al beantwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een rethorische vraag is eigenlijk maar een antwoord mogelijk: Hoe bedoel je dat? Het is geen echte vraag die om een antwoord vraagt, vanwege het feit dat het antwoord er al in besloten ligt.

Bijvoorbeeld:
Zijn we vrij wanneer we 's avonds niet de straat opdurven omdat we bang zijn dat we worden aangevallen, in elkaar getrapt of beroofd?
Amadea
13 jaar geleden
Kon je het vinden?
Wordt erg vaak gevraagd.Natuurlijk heb ik het kunnen vinden anders was ik er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat jij de hond even uit?

''klinkt meer als een opdracht i.p.v een vraag''

ja, maar als dit in vragende zin wordt gesteld is hij retorisch.

men verwacht met deze vraag dat jij de hond uitlaat. tuurlijk je kan wel nee antwoorden, maar dat is niet relevant en zal worden afgewimpeld. Vaak met gesnauw van de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, meen je het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen krijgen ook nogal eens retorische vragen op zich afgevuurd.

' Moet dat soms kapot?'
' Zou je daar niet eens mee ophouden?'
' Doe je voorzichtig?'