Is het in het Nederlands nodig om te weten of woorden mannelijk of vrouwelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.8K
LeonardN
3 jaar geleden
Nee. 1. Ik durf te gokken dat nog geen 1% van de Nederlands sprekende bevolking dit onderscheid kent (behalve voor de woorden waar het geslacht overduidelijk is)
2. Het wordt vaak fout gedaan en niet opgemerkt door het gros van de mensen
3. Als je besluit om een keer te verwijzen in een tekst, zoek je het op, en hoef je het dus niet te weten, en kan je het gelijk weer vergeten.
4. Een taal waar dit wel nodig is, is Frans (le en la), daar is het net zo nodig als dat Nederlands moeten weten welk woorden onzijdig zijn en niet (de en het) .

Antwoorden (3)

Soms. Bijvoorbeeld als je een verslag aan het schrijven bent en je wilt het zelfstandige naamwoord niet telkens herhalen maar ernaar verwijzen met zijn of haar.

Dan moet ik wel eens opzoeken op http://www.inventio.nl/genus/ of het woord nou mannelijk of vrouwelijk is. Bijvoorbeeld de kerkenraad die een besluit nam. Dan is het dus zijn besluit waar de gemeente bezwaar tegen heeft, niet haar besluit.
. . .
Grappig: net lees ik op Teletekst wat dit betreft een fout. Er staat: "De KBvG vraagt zijn leden het te veel geïnde geld terug te betalen". KBvG staat voor Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders. Organisatie is vrouwelijk (omdat het op -tie eindigt). Dus zou er moeten staan: De KBvG vraagt haar leden het te veel geïnde geld terug te betalen
Toegevoegd op 29 maart 2021 20:33: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Goed antwoord en mooi voorbeeld van de fout. Jammer dat er nog steeds geen +duimpjes gegeven kunnen worden. (dat is dan een minnetje voor GV)
Computoon
3 jaar geleden
Dat klopt. Maar als je "hij"/"zijn" schrijft waar het "zij"/"haar" moet zijn, zal het de meeste mensen niet eens opvallen, tenzij het biologisch geslacht zich opdringt. Is het de Belastingdienst en zijn of haar besluiten? De Kerk en zijn of haar bedienaren? Enz. Enz. Kies je in bovenstaande voorbeelden het verkeerde verwijzende woord dan zal het de meeste mensen niet opvallen. Het blijft natuurlijk fout.
In de dagelijkse praktijk: eigenlijk niet. Al zullen er zeker mensen zijn die vreemd opkijken als je van een koe zegt dat "hij" in de wei staat.

Belangrijker is het verschil te weten tuss3n onzijdige woorden en mannelijke/vrouwelijke woorden. Dat voorkomt fouten als (zelf gelezen of gehoord): de salaris, de ziekenhuis.
Computoon
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Iedereen die wel eens een tekst schrijft, zal regelmatig een persoonlijk voornaamwoord ('hij' of 'zij') of bezittelijk voornaamwoord ('haar' of 'zijn') moeten of willen gebruiken om te verwijzen naar een woord dat hij of zij eerder heeft gebruikt. Je kan niet altijd blijven doorgaan met alleen maar het gebruiken van woorden als 'deze' of 'die'. Of het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden mijden.
LeonardN
3 jaar geleden
@Antoni Ik ben het wel met Computoon eens.
Laat ik het anders stellen, WEET jij van elk woord of het mannelijk of vrouwelijk is? En als ja, welk percentage van de Nederlands sprekende/schrijvende bevolking denk je dan te zijn die dat WEET?
Vergelijk dat nu met mensen die weten of een woord onzijdig is of niet. Dat is een absolute meerderheid, en gelukkig want er is niets zo'n rotgezicht of gehoor als iemand "de meisje" zegt. Het merendeel van de mensen die verwijst zal dit gokken, of als ze correct willen zijn, zoeken ze het een keer op. De mensen die het onjuist gegokte woord lezen zullen het in de meeste gevallen niet doorhebben. "Iedereen die wel eens een tekst schrijft,"
Iedereen die wel eens een tekst schrijft is maar een klein deel van de bevolking. Iedereen die weleens een tekst schrijft EN de geslachten m/v WEET is een bijzonder klein percentage. In de dagelijkse praktijk is het dus niet nodig om het m/v-geslacht te weten. Zeker niet met de technologie van tegenwoordig.
Computoon
3 jaar geleden
Dit was mijn reeds geplaatste reactie op Antoni, door onhandigheid van mij bij een ander antwoord terechtgekomen; "Dat klopt. Maar als je "hij"/"zijn" schrijft waar het "zij"/"haar" moet zijn, zal het de meeste mensen niet eens opvallen, tenzij het biologisch geslacht zich opdringt. Is het de Belastingdienst en zijn of haar besluiten? De Kerk en zijn of haar bedienaren? Enz. Enz. Kies je in bovenstaande voorbeelden het verkeerde verwijzende woord dan zal het de meeste mensen niet opvallen. Het blijft natuurlijk fout."
Ja, het is noodzakelijk dat je weet of woorden mannelijk of vrouwelijk zijn. En als je het niet weet, zoek het dan even op. (Dat opzoeken doet iedereen want niemand weet alles.)
Want je valt schrijvend of sprekend onmiddellijk door de mand als je het niet weet.
Vooral bij afkortingen van organisaties is het belangrijk te weten of je te maken hebt met een mannelijk, vrouwelijk of onzijdig kernwoord. Enkele voorbeelden waarbij het essentieel is dat je weet of het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is.
Is het de FNV of het FNV? De ANWB of het ANWB? De CDA of het CDA?
Het is de FNV en haar leden, want: de Federatie (vrouwelijk).
Het is de ANWB en zijn leden, want: de Bond (mannelijk).
Het is het CDA en zijn leden, want: het Appèl (onzijdig).
En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen. In Nederland is een tafel mannelijk (de tafel en zijn) en in Vlaanderen vrouwelijk (de tafel en haar)...
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Min. Je spreekt jezelf enorm tegen en komt met valse statements. Ja, het is noodzakelijk dat je weet of woorden mannelijk of vrouwelijk zijn. En als je het niet weet, zoek het dan even op (dit is tegenspraak)
> (je kan het kloppend maken door te zeggen)
Het is NIET noodzakelijk dat je weet of woorden mannelijk of vrouwelijk zijn WANT als je het niet weet (zoals bijna niemand dat weet) dan kan je het zo even opzoeken. "Want je valt schrijvend of sprekend onmiddellijk door de mand als je het niet weet."
Neen, want het gros van de mensen weet het namelijk niet. "Is het "rits aan voorbeelden"."
Werkelijk geen idee. Ik weet dat niet, en dat hindert me niet in 99,99% van mijn kennis over de Nederlandse taal en zo zal dat gelden voor het overgrote deel van de Nederlanders. Je hebt een krom beeld van wat "noodzakelijk" is.
Vraag eens aan mensen om je heen met de voorbeelden die je net gaf. Als ze fout antwoorden, bedenk dan eens hoe weinig dat scheelt in hun dagelijks spreken/schrijven.