Hoe moet je een zin ontleden waarin iemand iets zegt?

Bijvoorbeeld:
Hij zegt: 'Ik ga naar de bakker.'

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (2)

Ik zou het zelf zo doen:

Hij: onderwerp; Wie zegt? Hij

Zegt: werkwoord; Wat doet hij? Zeggen, zegt

"Ik ga naar de bakker": wat zegt 'hij? Ik ga naar de bakker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
'Ik ga naar de bakker' is dus lijdend voorwerp.
Als je redekundig moet ontleden krijg je: Hij (onderwerp) zegt (werkwoordelijk gezegde/persoonsvorm): ‘Ik (onderwerp) ga (werkwoordelijk gezegde/persoonsvorm) naar de bakker (bijwoordelijke bepaling).
Je moet het zien als twee aparte zinnen. Dus ‘Hij zegt’ is één zin en ‘Ik ga naar de bakker.’ is één zin. Je gaat beide zinnen ook apart ontleden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
'Ik ga naar de bakker' is dus lijdend voorwerp in de eerste zin.