Welk woordenboek van de Nederlandse taal bevat meer trefwoorden?

Ik overweg een groot woordenboek te kopen. Wat kun je me aanbevelen?

Dank!

3 jaar geleden
in: Taal
1.2K
SentWierda
3 jaar geleden
Het begrip trefwoord zegt niet zoveel. Ik vraag me zelfs af wat je er aan hebt. Het gaat bij een woordenboek vooral om de betekenis van een woord.
De meeste trefwoorden hebben een (1) betekenis. Maar er zijn ook talloze trefwoorden met meer betekenissen, soms met tientallen betekenissen.
Enkele woorden met vele betekenissen: trein (10), fijn (23), heel (10), steen (15), pak (18), pakken (22), knop (13), oud (11), komen (31) en gaan (40).

Antwoorden (3)

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) bestaat uit 43 delen en bevat 49.255 pagina's. Dit is het grootste woordenboek ter wereld! Maar je hoeft het niet te kopen, want het staat op internet: http://gtb.inl.nl/search/
Amadea
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@ Amadea Hartelijk dank!
Ik kijk echter niet graag naar het scherm. Welk papieren woordenboek met zo veel mogelijk woorden kan ik wel kopen?
Amadea
3 jaar geleden
Dan lijkt mij de Dikke Van Dale een goede optie.
Wouter2011
3 jaar geleden
@ Amadea Dank! Weet je misschien hoeveel trefwoorden er zijn?
Amadea
3 jaar geleden
Meer dan 100.000 trefwoorden.
Ik denk dat Van Dale Groot Woordenboek wel in aanmerking komt.
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@ jc54 Dank! Weet je misschien hoeveel trefwoorden er zijn?
De Dikke van Dale, meer dan een kwart miljoen woorden.
.
Officieel heet dit woordenboek Groot Woordenboek van de Nederlandse taal.

De papieren versie die ik heb, bestaat uit drie delen. Er is (tegen betaling uiteraard) ook bijvoorbeeld een abonnement op de online versie.
Toegevoegd op 21 maart 2021 05:29: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@ Computoon Hartelijk dank!