Heeft de g of ch een benaming?

Je hebt de korte en lange ei/ij, maar bestaat zo iets ook voor de g en ch?

3 jaar geleden
in: Taal
1.9K
SentWierda
3 jaar geleden
Mag de vraag wat duidelijker?
Nu kan het antwoord luiden:
- de g is (historisch gezien) de letter c met een dwarsstreepje. Historisch gezien is: sinds circa 300 voor Chr .
- de ch is de letter c plus de letter h. De uitspraak kan soms als een g zijn, maar soms heel anders: bijv. sj in chagrijn en champignon.
LeonardN
3 jaar geleden
De "ch" valt in een groep van lettercombinaties, het is een zogenaamde digraaf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digraaf

Antwoorden (4)

Ja, spreek uit als "Gé" of "Cé-Ha". De lange of de korte ei/ij bestaan officieel niet, dat heet "ij" of "Ee-I"
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Er is dus geen extra woord bij de 'g' of de 'ch', zoals je die wel bij de 'ei' en de 'ij' hebt (namelijk 'korte' of 'lange')! Dan kan je toch niet 'Ja' antwoorden!
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Er bestaat geen "korte ei" heb ik altijd geleerd in de Nederlandse les. Maar misschien wordt het op andere plekken / in andere tijden anders geleerd? Als je vindt dat de "korte ei" (dat zijn twee letters) bestaat, dan bestaat ook de "Cé-Ha" als twee letters, ik kan er niet anders van maken....
LeonardN
3 jaar geleden
Neen.
"Cee-Haa", is geen benaming, dat is gewoonweg het uitspreken van de twee letters waar die combinatie uit bestaat. Zo is Gee ook geen aparte benaming voor de G. Dat is dus een heel ander verhaal dan de "korte ei"*, of als je niet die benaming gewoonweg de letteruitspraak "ee-ie". *Afgezien of dat een officiële aanduiding is. "Als je vindt dat de "korte ei" (dat zijn twee letters) bestaat, dan bestaat ook de "Cé-Ha" als twee letters, "
Daar zal niemand het mee oneens zijn. Maar dat maakt het nog niet een benaming.
Een spelling/uitspraak is niet een benaming.
Deze letters (of eigenlijk de uitspraak) wordt ook wel "harde g" (= G) of "zachte g" (= CH) genoemd.
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
+ van mij. Zo heb ik het op de basisschool geleerd. Ik snap die minnen niet.
Antoni
3 jaar geleden
De 'zachte g' is, voor zover ik weet, de 'g' of 'ch' zoals die door (veel) Limburgers en Vlamingen wordt uitgesproken.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik kom uit midden Nederland. Bij mij op de basisschool was het een normale uitleg, alle meesters en juffen gebruikten die benaming. Maar dat kan nu natuurlijk ook veranderd zijn. Basisschool is voor mij ook 25 jaar geleden.
LeonardN
3 jaar geleden
Is echt een onjuiste uitleg geweest van die leraren, ongeacht tijd of plek. "Zachte g" is echt een typisch verschijnsel in een deel van de Nederlandse taal, waarmee naar de zuidelijke uitspraak van de "g" of "ch" wordt verwezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zachte_g
NEEN, hier is geen aparte benaming voor zoals bij ij of ei.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee. "Korte ei" en "lange ij" zegt iets over de spelling. "Eis" en "ijs" hebben dezelfde klank en zo kun je snel de spelling aanduiden.

Mits fatsoenlijk uitgesproken, verwijzen een gespelde "g" en "ch" echter naar verschillende klanken (overigens: niet in afleidingen; de "g" van lastig klinkt als de "ch" van "lachen"). De g-klank wordt met trillende stembanden uitgesproken en de "ch"-klank is stemloos.

Maar er zijn streken in Nederland waar als eerste klank van "gezellig" een stemloze "ch" van "lachen" wordt uitgesproken in plaats van een stemhebbende "g".
.
Van Taaladvies.net:

Medeklinkers worden onder andere onderscheiden in stemloze en stemhebbende medeklinkers. Bij de vorming van stemhebbende medeklinkers trillen de stembanden mee; bij de vorming van stemloze medeklinkers niet. Het Nederlands kent de volgende stemloze medeklinkers: p, t, k, f, s, ch en h, en de volgende stemhebbende medeklinkers: b, d, v, z, g, m, n, ng, l, r, j en w.
Toegevoegd op 20 februari 2021 21:18: tekst
Computoon