Nee. Zwarte zaterdag is de zaterdag dat de vakantiedrukte het hoogst is. Veel files op de weg, vandaar zwart......
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Is het niet ook een zwarte zaterdag genoemd omdat er veel ongelukken gebeuren? Dat dacht ik altijd.
Een zwarte zaterdag in het verkeer is een uitdrukking om extreme drukte in het Europese autoverkeer aan te duiden, als gevolg van een massale vakantie-uittocht. De zwarte zaterdagen vallen meestal in het laatste weekend van juli en/of het eerste weekend van augustus, als veel Fransen, vooral uit Parijs, op vakantie gaan.
Op veel vakantieparken in Zuid-Frankrijk kan een huisje in het hoogseizoen alleen gehuurd worden van zaterdag tot zaterdag. De toeristen moeten dus wel op zaterdag reizen.
Met name de Autoroute du Soleil, A6 en A7, de autosnelweg naar het zuidoosten van Frankrijk en het oosten van Spanje, krijgt op die dag veel verkeer te verwerken. In 2004 stond er meer dan 700 km file op de Franse wegen. In 2007 waren er twee zwarte zaterdagen in Frankrijk, zowel de laatste zaterdag van juli als de eerste van augustus. In 2009 stond er op 1 augustus op het drukste moment van de dag in totaal 870 km file op de Franse wegen.
Tevens is het zo, dat de Franse verkeerswebsite Bison Futé de zwarte kleur gebruikt, om de dagen aan te duiden waarop het verkeer extrêmement dense (extreem druk) is. Voorheen was het begrip zwarte zaterdag voor het verkeer slechts bekend in de Nederlandse taal (Fransen spreken van les jours de grands départs = dagen van de grote uittocht), maar sinds enkele jaren is samedi noir ook in de Franse taal ingeburgerd, dankzij de kleurcodering van Bison Futé.
Door de Nederlandse pers worden gaandeweg ook andere zaterdagen met extreme verkeersdrukte als gevolg van vakantieverkeer, bijvoorbeeld die op de eerste zaterdag van de wintersportvakantie in Duitsland en Oostenrijk, aangeduid als zwarte zaterdag. In België wordt de eerste zaterdag van de Paasvakantie ook vaak aangeduid als zwarte zaterdag.

Een dag waarop de files minder ernstig zijn wordt wel rood genoemd, bijvoorbeeld: vendredi rouge.
.
Zwarte Zaterdag is ook de benaming van een oproer in Caïro, de hoofdstad van Egypte, op zaterdag 26 januari 1952. De directe aanleiding was dat Britse troepen 43 dodelijke slachtoffers maakten onder leden van de Moslimbroederschap. In reactie staken Egyptenaren in Caïro bars, hotels en restaurants in brand van personen die gelieerd waren aan de Britten en het pro-Britse Egyptische regime.
.
De aanleiding om het in Frankrijk zwarte zaterdag te noemen is 31 juli 1982: er gebeurden toen tijdens de vakantiedrukte onder meer door de regen veel ongelukken. Bij Beaune reed een bus op enkele personenauto’s in. Daarbij vielen 53 doden.
SimonV
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Is het niet ook een zwarte zaterdag genoemd omdat er veel ongelukken gebeuren? Dat dacht ik altijd.
SimonV
3 jaar geleden
Dat was inderdaad wel de aanleiding. Toegevoegd.